Siirry pääsisältöön

Perusturvaa työttömyyskorvausten sijaan

Luin mielenkiinnolla oppaan vastavalmistuneelle kuvataiteilijalle (Tiina Vainio, Turun ammattikorkeakoulun julkaisu 2007). Kirjassa on monipuolisesti tietoa apurahoista, näyttelykäytännöistä, verotuksesta ja työhuoneasioista. Ihan hyvää tietoa, suosittelen.

Kirjaa lukiessa nousi esiin viimeaikoina puheena olleet taiteilijoiden työttömyyskorvausasiat ja vapaan taiteilijuuden määritelmä.

Nuoria opastetaan tiedostamaan odotettavissa olevia ongelmia mm. siten että apurahakaudella olisi hyvä olla jokin selkeä projekti joka päättyy esim. näyttelyyn. Näin on sitten "helpompi osoittaa työvoimaviranomaisille että taiteilija on projektin ja apurahakauden päättymisen jälkeen jälleen työmarkkinoiden käytettävissä."

Mieleeni nousee tästä ajatus että mitähän taiteellista työtä on työvoimatoimiston kautta mahdollisesti tarjolla? Vai onko kenties taiteilija vain vaihtavinaan alaa, jotta saa elämälleen (ja taiteilijan uralleen) edes jonkinlaista perusturvaa ja työttömyyskorvauksia käytetään välineenä tähän kun perusturvaa ei muualtakaan saa.

Vankka tosiasia on että taiteilijan työ on kutsumustyö ja sitä pyritään tekemään jokatapauksessa ja niinkauan kun terveys kestää. Asia todetaan myös kirjan lopussa s.131. Oppaan lopussa myös kerrotaan hienovaraisesti että "jotkut taiteilijat voivat kokea työttömyyskorvauksen eräänlaiseksi kansalaispalkaksi tai palkkioksi tekemästään kulttuurialantyöstä."

Mielestäni olisi rehellistä lopettaa itku työttömyyskorvauksista ja ryhdyttävä taistelemaan perusturvaa taiteilijoiden elämän pohjaksi. Tavoitteena selkeä perusturva- tai taiteilijoiden oma toimeentulotuki järjestelmä, jonka piiriin kuuluisivat automaattisesti kaikki ammatissa toimivat taiteilijat. Työttömyyskorvauksista puhuminen on lopulta vain itsensä ja viranomaisten harhauttamista.

Kirjassa puhutaan (tosin aika niukasti) myös yrittämisestä, ammatinharjoittamisesta ja vapaasta taiteilijuudesta. Kirjan mukaan ammatinharjoittaja taiteilija saa tulonsa tilaustöistä ja teosmyynnistä. Ja vapaa taiteilija saa tulonsa apurahoista ja teosmyynnistä. Eli missä on ero? Siinäkö että jälkimmäisen taiteilijatoimintaa tuetaan apurahoilla ja ensimmäinen rahoittaa elämänsä itse? Tämä vääristää kilpailun, sillä kumpikin myyvät teoksiaan jokatapauksessa samoilla pienillä taidemarkkinoilla.

Olisiko aika laittaa käsitteet uusiksi ja ryhdyttävä puhumaan vaikka (kuva)taiteilijatoiminnan pyörittämisestä?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä