Siirry pääsisältöön

Aitoa asia?

Törmäsin taas eräässä keskustelussa käsitteeseen "aito taide". En pahemmin pidä tästä määritteestä, jonka tapaa silloin tällöin taidekentän keskusteluissa.

Taiteilija saattaa kertoa "omalle ja muulle aidolle taiteelle olevan tyypillistä se ja se" tai sitten joku julistaa aidon taiteen olevan ei-kaupallista ja ennenkaikkea "kantaaottavaa yhteiskuntakriittisyyttä".

Aitous vie taiteen lähelle sellaisi määritteitä kuin puhdas tai pyhä, liikutaan siis uskonnon suuntaan. Taiteilijasta tulee totuuden julistaja, jonkinlainen taidekentän seremoniamestari. Näin aitoudella tarkoitetaankin oikeaopista taidetta, sellaista joka on syntynyt mahdollisimman puhtoisesti vailla kaupallisuuden tai väärien motiivien syntejä.

(Näistä taidepappien julistuksista, "keskustelun herättämisistä" on myös kyse aamun Hesarin artikkelissa jossa pohdittaan sitä mikä on taiteen nimissä sallittu. Tätä taiteen moraali teemaa olen jo käsitellyt aiemmin ja siksi en jatka siitä enempää. Asia näköjään nousee otsikoihin aina kerran vuodessa.)

Taiteen aitouteen liittyy aina hienoinen salamyhkäisyys. Aito asia jää yleensä epämääräiseksi perusteeksi, jolla pönkitetään omaa asemaa ja olemassaolon oikeutusta taidekentällä. Jos oma taide on "alasti pusikossa jouksentelua", niin toki hullulta vaikuttava touhu tuntuu heti mielekkäämmältä, jos sitä perustellaan tekemisen aitoudella.

Mutta jos on aitoutta, niin on myös epä-aitoutta. Mutta miksi ei uskalleta reilusti puhua väärästä taiteesta, tämähän auttaisi helpommin näkemään myös "aidon" aitouden?

Miltä mahtaisi kuulostaa valtakunnallinen "Väärän Taiteen-näyttely"? Olisiko tuossa katselmuksessa läsnä lähinnä käsityöesineitä kuten toritaidetta ja kirjava joukko harrastelijoita tai muita joilla ei vielä ole "oikean taiteilijan" statusta tai "varsinaisen jäsenen" virallista leimaa? Vai menisikö homma 30-40-lukujen natsitaiteen suuntaan?

Entä onko meidän ajassamme jotain sellaista mitä 70 vuoden kuluttua pidetään täysin vääränä, kuten vaikkapa ympäristölle ongelmallisista aineista, kuten muovista yms. tehdyt "aidot" taideteokset?

Vai onko lopulta vain niin että taiteessa ei ole oikeaa ja väärää, vaan enemmänkin sitä mikä on (minun omasta mielestäni, tässä elämän tilanteessa ja tällä ymmärryksellä ) hyvää tai mikä on huonoa. Mitä väliä sillä lopulta on jos, joku tykkää lukea "viihdettä" tai saa värityksiä Thaimaasta tuodusta tusinataulusta. Mitä se on minulta pois tai taiteen aitoudelta?

Kaikki joutuu joka tapauksessa ajan rattaiden testiin ja se mikä on huonoa hautautuu kulttuurikuonan joukkoon ja jäljelle jää se mikä kestää ajan testin, oli se sitten mitä tahansa.

Vai onko "aitous" vain tapa käyttää taidekentällä valtaa, määritellä samanmieliset, rajata ulos muut ja näyttää "aidosti" varteen otettavalta apurahajonossa?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä