Siirry pääsisältöön

Sosiaalinen vaihtoteoria ja seksi

"Sosiaalisen vaihtoteorian mukaan suhteessa saa enemmän valtaa se osapuoli, joka on seksistä vähemmän kiinnostunut. Enemmän Rakastunut tai enemmän seksiä haluava osapuoli on valmis kompromisseihin ja valmis tarjoamaan erilaisia houkuttimia saadakseen sen mitä haluaa."

Näin kirjoittaa Osmo Kontula, Intohimo & Halu, tietoa suomalaisesta seksistä - tutkimuksessa (Otava 2008), ja jatkaa:

"Koska tämän tutkimuksen tulokset puhuvat selvää kieltään miesten naisia keskimäärin suuremmista seksuaalisista haluista, seuraa tästä, että naisilla on tästä epäsuhdasta koituvia valtaresursseja suomalaisissa parisuhteissa miehiä enemmän."

Sosiaalisen vaihdon teoria ja sen pohdiskelu on tämän "suuren suomalaisen seksitutkimuksen" mielenkiintoisimpia kohtia. Tässä vielä pari lainausta kirjasta:

"Tutkimusten perusteella seksin aloittaminen suhteessa on tapahtunut pääsääntöisesti vasta silloin kun nainen on sitä halunnut. Miehen halulla ei ole ollut siihen paljoa vaikutusta. Nainen päättää milloin seksi aloitetaan, ja miehen tehtäväksi on jäänyt investoida naiseen, kunnes nainen on ollut tyytyväinen."

[...]

"Kosiskelu on prosessi, jonka aikana mies usein suostuttelee naista kanssaan seksiin. Mies voi investoida naiseen sosiaalisia ja materiaalisia resurssejaan. Näitä ovat esimerkiksi lahjojen ostaminen, naisen ruuan ja huvitusten maksaminen, ajan viettäminen hänen kanssaan sekä sen selväksi tekeminen, että mies haluaa naisen kanssa pitkäaikaisen suhteen. Nainen pidättäytyy usein seksistä, kunnes mies on panostanut häneen riittävästi.

Miehen täytyy yleensä antaa suhteelle suurempi taloudellinen panos kuin naisen. Tästä syystä alhaisen statuksen miesten on vaikea löytää itselleen kumppania. Vähävaraisten miesten joukossa on varsinkin keski-iässä paljon enemmän yksineläjiä kuin enemmän ansaitsevilla miehillä. Sama ongelma on korkean statuksen naisilla, joiden on vaikeaa löytää itselleen soveltuvaa kumppania. Miesten pelkät seksuaaliset palvelut eivät ole näille naisille riittävä houkutin."

...mmm, mielenkiintosta.

Kommentit

Järkyttävää... Eihän tätä ole voitu julkaista vuonna 2008!? Nyt on kyllä asenteet ja stereotypiat sekä "objektiivinen tiede" menneet aika lailla sekaisin.
Luovuksissa sanoi…
Joo, näin toteaa tutkimus. Silkkaa faktaa, noin yleisellä tasolla. Kirja on aika kattava näissä asioissa ja muutenkin silmiä avaava kokemus. Suosittelen
Erikoista. Tiedän kyllä, että olen aika erilainen kuin perusnainen, mutta en minä koskaan, eikä kukaan tuttavapiirissänikään ajattele noin. Ja nuoret miehet, naisten lisäksi, ovat erittäin tasa-arvoisia nykyään jo luontaisesti. Onko tutkimus tosiaan tehty laajalla otannalla, eli nämä näkemykset on saatu tutkimalla/kysymällä, niin miehiltä kuin naisilta? Vai onko tutkija itse muodostanut teorinsa? Minkä sukupolven ihmisiä on tutkittu? Jos näin on, tulee kyllä aika ikävä fiilis... Uskoisin, että näkemystä varmaan on kritisoitukin tiedekentällä. Voisihan tuosta mahdollisesti googlettaa, jos jaksaa nostattaa verenpainettaan...
Luovuksissa sanoi…
Tuossa kyseisessä osiossa, Kontula (joka on suomen johtavia tutkijoita seksiasioissa) tarkastelee laajan seksitutkimuksen (kaikkien ikäryhmien miehet kuin naiset kattavasti) tuloksia sosiaalisen vaihdon teorian kautta, joka taas on aivan oma juttunsa. Uusi ja ilmeisesti aika päteväksi todettu ihmisten käyttäytymistä ja motiiveja hahmottava teoria. En osaa tähän tämän paremmin vastata.

Omiin havaintoihini ihmissuhteista teoria taas sopii varsin hyvin. Ja eikä tarvitse kuin avata mikä tahansa iltapäivälehti, niin sieltähän tuo teoria löytyy elävien esimerkkien kautta.

Ehkä miehet ja naiset (yleistys) näkevät tämän hieman eritavalla.
Luovuksissa sanoi…
...jos googletat, niin parhaiten löytyy englanniksi esim. social exchange theory
Henry Laasanen sanoi…
Kirjassani "Naisten seksuaalinen valta" (2008) on käytetty viitekehyksenä sosiaalisen vaihdon teoriaa ja kirjasta löytyy myös tarkempi teoreettinen kuvaus teoriasta.

Pellon pientareella sanoi... "Erikoista. Tiedän kyllä, että olen aika erilainen kuin perusnainen, mutta en minä koskaan, eikä kukaan tuttavapiirissänikään ajattele noin."

Sosiaalisen vaihdon teoria ei tarkastele sitä, mitä ihmiset ajattelevat, vaan mitkä syvemmät vaihtoon perustuvat mekanismit ihmisten käyttäytymisen taustalla piilevät. Vaikka ihmiset eivät tietoisella tasolla ajattele vaihtoa, vaihto on kuitenkin havaittavissa, kun tarkastellaan pariutumismarkkinoita ulkoapäin.
Luovuksissa sanoi…
Kiitos tiedosta Henry,

Sosiaalinen vaihtoteoria lienee ilmeisen laaja kokonaisuus ja seksiasiat vain teorian yksi osa-alue. Osaatko mainita jonkin aihetta laajemmin tarkastelevan perusteoksia, käytit varmaan joitakin oman kirjasi tekemisen tukena?

Toki tutustun myös kirjaasi, aihe on monelta kantilta mielenkiintoinen.
efka sanoi…
Mielenkiintoista on se, että ilmeisesti moni nainen harmistuu ajatellessaan asioiden olevan mahdollisesti näin. No, vaihtokauppaa käydään siis asiassa kuin asiassa, miksei myös seksissä. Enemmän kannattaa huolestua siitä, millaisia asioita haluaa antamansa tilalle. Uskon myös, että tämä vaihtoteoria pätee myös niissä tilanteissa, kun mies pihtaa ja nainen investoi. Kenties joku vielä jossain muistaa nauttia eikä vain käydä kauppaa :)
Luovuksissa sanoi…
Hyvä pointti eevitska,

nyt mun uteliaisuus herää tähän asiaan todella. Tiedän tästä nyt aivan liian vähän. ja jostain täytyy löytää jokin laajempi ja perusteellisempi kirja jossa teoriaa ruoditaan mahdollisimman monelta kantilta.

Aloitan jahdin kirjastosta...
Henry Laasanen sanoi…
Englanninkielentaitoisille löytyy tämä artikkeli

http://www.csom.umn.edu/Assets/71503.pdf

Suomeksi voi olla vaikeampi löytää aihetta käsitteleviä kirjoja.

Blogistani

http://nsvalta.blogspot.com/

löytyy kaikenlaista ja kirjasta voi lukea muutamia lukuja täältä

http://www.foorumi.info/miestentasaarvo/viewtopic.php?t=104

http://www.foorumi.info/miestentasaarvo/viewtopic.php?p=940#940

http://www.foorumi.info/miestentasaarvo/viewtopic.php?p=980#980
Luovuksissa sanoi…
Kiitos Henry linkeistä.

Baumeisterin ja Vohsin artikkeli vaikuttaa lupaavalta ja ensimmäisen linkkisi takaa löytyvät lainaukset omasta kirjastasi ovat ihan mielenkiintoisia. Tutkitaan...
exme sanoi…
Jotain tiedemaailman asenteista kertoo se, että nainen koetaan usein ongelmaksi. Se, että nainen ei halua, on ongelma, koska se antaa naiselle liikaa valtaa ja pakottaa miehen panostamaan esim. taloudellisesti. Taustalla häilyy asenne, jonka mukaan naisen pitäisi haluta tai vaihtoehtoisesti hänen pitäisi toimia vasten haluaan, eli suostua seksiin saman tien, jottei miehen tarvitsisi ostella lahjoja yms.

Vaikka kukaan ei sanoisi sitä suoraan, tuntuu siltä, että nainen on se, jonka tulisi muuttua, koska mies on normi, jonka mukaan kaikkien pitäisi elää.
Luovuksissa sanoi…
exme,

tiedemaailman asenteista en osaa sanoa, mutta taiteen puolella taide-ala on viime vuosikymmeninä tullut kokolailla naisvaltaiseksi ja siinä ei ole mitään ongelmaa. Ajattelen itse että on olemassa hyvää tai huonoa taidetta, oli se sitten kumman sukupuolen tahansa tekemää, sillä ei ole väliä.

...ja mitä ihmisen muuttumiseen tulee, miehen tai naisen, niin se vasta vaikeaa onkin. Mikään ei ole niin vaikeaa kuin kyseenalaistaa ja muuttaa omia perustotuuksiaan, uskomuksiaan.
man with desire sanoi…
Lopun ajan ihminen on itserakas ja täynnä itseänsä. Tämä johtaa siihen, että häneltä puuttuu kyky kohdata toisen ihmisen tarpeet, koska hän on omien tarpeidensa ja himojensa vanki, joka epätoivoisesti koittaa purkaa himojansa ja tarpeitansa vain itseensä keskittyen. Luonnollisesti tästä seuraa se ettei hän kykene kohtaamaan puolisonsa tarpeita, koska hänelle on kaikkein tärkeintä omat tarpeensa. Hän on kyvytön antamaan rakkautta puolisolleen sillä tavalla, että hänen puolisonsa voisi kokea nautinnollisen seksuaalisen kokemuksen. Ei tietenkään kaikissa parisuhteissa (avioliitossa) ole seksiongelmia, mutta Raamatun opetuksen mukaan kuitenkin iso osa lopun ajan ihmisiä ovat kyvyttömiä terveeseen, oikeaan ja hellään seksiin.

Kyvytön luonnolliseen hellyyteen

2 Tim 3:3 oleva sana rakkaudettomia on kreikankielen alkutekstissä sana astorgos, joka tarkoittaa olla vailla luonnollista hellyyttä. Jumalan sana todistaa sen, että lopun ajan ihmisillä on seksuaaliongelmia. Luonnolliseen hellyyteen kuuluu tietenkin aviopuolisojen kesken molempia tyydyttävä seksielämä. Monilta lopun ajan ihmisiltä puuttuu tämä kyky, jonka kautta he voisivat elää nautinnollista seksielämää. Hellyyden ja nautinnon tuottamisen puuttuminen johtaa tietenkin väistämättä ongelmiin seksielämän alueella. Naisten orgasmivaikeudet johtuvat myös siitä (ei aina), koska mies ei oman kyvyttömyyden takia kykene tyydyttämään vaimoansa. Samoin myös monesti naiset kärsivät orgasminpuutteista sen tähden koska nykyinen yhteiskunta suoltaa solkenaan seksiä ja pornoa joka tuutista ja antaa seksistä täysin väärän kuvan. Tämä väärä seksin korostaminen ajaa niin naiset kuin miehet vääränlaisiin suorituspaineisiin, jossa he eivät kykene harrastamaan seksiä terveellä tavalla. Seksistä on tullut itsekkään ihmisen intohimo ja konemainen suoritus, jonka kautta koitetaan hakea sitä suurta tyydytystä, josta kaikki puhuvat, mutta jonka vain harvat naiset kokevat. Seksi ei ole pelkkä konemainen suoritus, vaan kahden ihmisen välisen rakkauselämän hellä kohtaaminen, jossa kumpikin ajattelee toisen parasta, eikä itsekkäästi vain omaa tyydytystään, vaan toisenkin parasta. Tämä takaa hyvän lopputuloksen avioliiton seksielämässä.

Hekumaa rakastavat

2 Tim3:4 jakeessa oleva hekuma sana on alkutekstissä philedonos, joka tarkoittaa sellaista joka rakastaa nautintoja. Philedonos sana tulee sanoista philos ja hedone. Hêdonê sanan alkuperäinen merkitys tarkoitti sellaista, joka miellyttää makuaistia. Pikku hiljaa sanan hêdonê merkitys laajeni tarkoittamaan kaikkea sellaista, johon liittyi nautintoja sekä kaikkea sitä mikä miellytti aisteja. Hellenistisellä ajalla kreikkalaiset viisauden opettajat antoivat hêdonê sanalle sellaisia merkityksiä kuin aistinautinto, sukupuolinen nautinto sekä myös hillitön intohimo. Paavalin kirjeessä Timoteukselle sanalla philedonos on juuri sellainen merkitys mikä kuvaa sukupuolista nautintoa ja hillitöntä intohimoa (seksiin). Paavali käyttää sanaa philedonos kuvaamaan seksihimon syntejä, joiden vallassa lopun ajan ihmiset ovat.

Lopun ajan ihmisten ongelma on hillitön halu kokea jotakin sellaista mihin he ovat kyvyttömiä, mutta mitä he kuitenkin haluavat kaikkein eniten. Tämä hillitön halu on halua kokea seksin "hurmaa", mutta he ovat kuitenkin kyvyttömiä terveeseen ja oikeanlaiseen seksiin. Sen seurauksena he haluavat koko ajan kaikella tavalla etsiä tyydytystä himoillensa. Parisuhteessa ongelmien tullessa lopun ajan ihminen ei suinkaan aina heti ryntää hakemaan apua, vaan turvautuu oman käden onneen tai vieraaseen petiin. Luonnollisen seksuaalisuuden kokemisen puute ajaa myös monia kokeilemaan lesbosuhteita sekä homosuhteita. Lopun ajan ihmisen sisällä on vääristynyt seksuaalisuus, siksi hän epätoivossaan kokeilee kaikenlaista. Jumala on luonut miehen ja naisen ja antanut heille lahjaksi seksin pysyvään parisuhteeseen, kaikenlainen muu seksinharjoittaminen on syntiä Jumalan edessä. Synti aina jollakin tavalla rikkoo ihmistä, myös seksialueen synti.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/seksitutkimus.html

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä