Siirry pääsisältöön

Mitä luovuus on - flow

Luovuuteen liittyy myös ajoittainen intoilu, inspiroitunut mielentila, jossa on tekeminen nousee ikäänkuin siiville. Aika katoaa ja työskentely on mitä mielekkäintä, jopa hauskaa. Homma sujuu ja on hanskassa joka suhteessa.

Nämä ovat niitä parhaita hetkiä, joita luovan työn ahertajille suodaan aina silloin tällöin. Asia tunnetaan myös käsitteellä flow. Flow on psykologi Mihály Csíkszentmihályin luoma käsite, joka kuvaa yksilön syventymistä johonkin tehtävään.

Kyseessä on olotila jossa jokin keskittymistä vaativa työ alkaa soljua jouhevasti eteenpäin kuin virran viemänä. Flown voivat kokea taiteilijoiden lisäksi hyvin monilla eri elämänalueilla ahertavat ihmiset, urheilijoista hävittäjälentäjiin ja matemaatikoista pörssimeklareihin.

Flow saavauttaminen on mahdollista kaikenlaisissa, hieman normaalitasoa vaikeammissa tehtävissä, joissa vaaditaan perusteellista keskittymistä. Rutiinisuorituksissa ilmiötä ei esiinny, eikä liioin silloin jos ollaan liian vaikeiden haasteiden äärellä.

Näyttää siis siltä että flow (tai ns. inspiraatio, innoitus) tulee avuksemme kun haastetta on juuri sopivasti, niin että kyseinen tehtävä ylittää hieman tasomme ja joudumme pikkuisen ponnistelemaan sen saavuttamiseksi.

Flow on kokemuksena hyvin palkitseva. Siinä yksilö saa kokemuksen vahvasta läsnäolosta "tekemisen hetkessä" ja hän aavistaa että nyt ehkä syntyy jotain uutta ja ainutkertaista. Hän saa ikäänkuin juoda luovuuden lähteestä.

Jos taiteilijan työskenlyssä alkaa tulla tunne urautumisesta, siitä että "toistaa itseään" ja että työ ei oikein sytytä tai ei ole "inspistä", niin olisiko silloin syytä lisätä työhön hieman vaikeusastetta? Flown kannalta ajateltuna aivan totaalista täyskäännöstä ei ehkä kannata tehdä (taiteen lajin, taideammatin vaihtoa tms.), sillä se voi vain pahentaa ahdinkoa. Vaan pientä haastetta aina kerrallaan, uusien asioiden mukaanottoa tai muuta kurssin muutosta, niin että ilo alkaa taas löytyä.

Flow on ilmiönä tavoittelemisen arvoinen ja oikeastaan koko luovan työskentelyn ydin ja vahvasti onnellisuutta lisäävä asia. Ja siksi onkin aivan outoa ettei asiasta pahemmin puhuta taiteilijoiden keskuudessa, eikä taidekentällä muutenkaan.

Kommentit

Ripsa sanoi…
Tuo flow on muistaakseni Claes Anderssonin tänne lanseeraama. Itse olen aina käyttänyt lumipalloefektiä.

Silti olen sitä mieltä että alkusysäys on oltava. Jos on mitääntekemättömässä ja haluttomassa mielentilassa, niin ei lähde syntymään lumipalloa eikä mikään virtaa.
Luovuksissa sanoi…
Lumipallo on hyvä vertaus ja totta on että ensin pitää olla halu, motiivi tai syy tehdä se pieni pallo, jonka kokee niin tärkeäksi että sitä jaksaa pyöritellä isoksi... tai ryhtyä muunlaisiin taidelumisotamanöövereihin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä