Siirry pääsisältöön

Jokeri-hahmolle kenkää tasa-arvon nimissä!

Eilisen lotto arvonnan yhteydessä kerrottiin taas vitsi, joka kuului kategoriaan "kasku jossa ovela vaimo pettää hölmöä miestään". Vitsien maailmassa tämän lajityypin leiskautuksia löytyy vaikka kuinka paljon. Kaava on aina sama: vaimo häärää rakastajansa kanssa ja miehelle asia selviää jonkin naurettavan seikan kautta. Mies paljastuu hyväuskoiseksi narriksi ja saa ansaitemansa naurut.

Jäin miettimään miksi olen kuullut vastaavia elämäni aika vaikka kuinka paljon, mutta en muista yhtään vitsiä jossa nauretaan tyhmälle vaimolle kun mies vedättää häntä petipuuhillaan. Naisille ei yksinkertaisesti saa nauraa näissä asioissa. Asia on jonkin sortin tabu. Mistähän tämä johtuu?

Liippaako liian läheltä tosielämää vai muuttuuko vitsi heti jonkin sortin sovinistiseksi pamfletiksi jos naiselle nauretaan? Vai onko niin että miehet kertovat näitä juttuja lähinnä toisilleen ja myös nauravat itselleen? Millaisia vitsejä naiset sitten kertovat toisilleen vai kertovatko lainkaan?

Käyttävätkö miehet huumoria keinona, jonka avulla arjesta tulee siedettävämpää ja naisilla taas on omat välineensä arjen raskautta vastaan, kuten puhuminen, empatia ja jakaminen? Onko tämä todella näin musta-valkeaa tai mies-naisrooli sidonnaista?

Nykyisin näkee jo naisten tekemiä sketsejä ja ohjelmasarjaa, mutta silti miehen dominoivat huumorin kenttää. Onko niin että miehet ovat lähtäkohtaisesti enemmän narreja kuin naiset, kuten se lauantai illan Jokeri.

Vaikka Jokerin on ilmeisesti tarkoitus keventää lottoarvontaa, niin mielestäni se on hahmona hieman tekohauska. Siksi vaadin, ja myös tasa-arvon nimissä, että Jokeri saa kenkää ja tilalle palkataan Jokeriina tuomaan lisää naisnäkökulmaa huumorin kentälle.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä