Siirry pääsisältöön

Notre Dame marraskuussa


Tässä kuva jonka otin marraskuun lopulla Pariisissa likimain 30-vuotta sitten. Kylläpäs aikaa rientää.

Vaeltelin kaupungissa päämäärättömästi ja Seinen rannalla huomioni kiinnityi pariskuntaan ja lähestyvään jokilaivaan. Kaivoin nopeasti kameran laukusta, vaihdoin 35 millisen, tähtäsin ja säädin manuaalisesti valon. Odotin hetkeä sekunnin tai kaksi ja sitten klik. Ja heti kuvan ottamisen jälkeen asetelma hajosi, vene tuli liian lähelle, samoin kulkijat ja kirkon torni ei enää mahtunut kuvaan. Valokuvaus jos mikä on hetkeen tarttumista ja joskus myös aivan pienestä kiinni.

Kommentit

Hurmioitunut sanoi…
Upea kuva,pienen hetken odottaminen kannatti. Valokuvaus kiehtoo; se linssin läpi kuvakulmien etsiminen. Toivottavasti itse löydän hienoja hetkiä ensi keväällä, jolloin olisi tarkoitus matkustaa Pariisin taivaan alle.
Luovuksissa sanoi…
Mukavaa reissua vaan. On iso kaupunki ja paljon nähtävää. Muutaman kerran olen käynyt, joskin viime visiitistäkin alkaa olla jo reilut 10 vuotta.
Tarina sanoi…
Kuvassa on jännä arkipäiväinen tunnelma, mutta siinä on jotain kutkuttavaa, jota ei voi sanoin kuvata.
Luovuksissa sanoi…
Tuossa tilanteessa mietin tuota pariskuntaa ja sitä mikä heidän suhteensa oli. mielestäni heillä oli menossa jonkinlainen "vakava" keskustelu tai jonkin asian käsittely, mutta tämä on tietysti vain arvailua. välillä puhuivat läheltä muutaman lauseen ja sitten kävelivät eteenpäin pienen etäisyyden päässä toisistaan...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä