Siirry pääsisältöön

Taiteellinen laatu on löysä käsite

Tässä tämänpäiväisessä Hesarissa ollut mielipiteeni. Hesari oli hieman editoinut tekstiä ja oli typistänyt apinoiden tekemiä töhry-maalauksia kohdan pelkäksi töhrymaalauksia, mikä leikkaa hieman terää ja ajatusta tekstistä. Tässä alkuperäinen editoimaton versio. Tekstin alkusysäys Helsingin Barokkiorkesteriin liittyvä maanantainen mielipide:


Taiteellinen laatu on löysä käsite

"Taiteellinen laatu" on epämääräinen käsite, jota toistuvasti käytetään perusteltaessa erilaisia kulttuuriin liittyviä pyrkimyksiä. Viimeksi 12.11 mielipidepalstalla vaadittiin taiteellista laatua tukipäätösten kriteeriksi ja perusteltiin kuinka "omien tulojen suuri määrä kertoo orkesterin korkeasta taiteellisesta laadusta". 

Ehkä näin on barokkimusiikin kohdalla, mutta kuvataiteen alueella yleisön kiinnostus ja rahavirrat eivät korreloi "taiteellisen laadun" kanssa. Taidehuutokaupoissa on myyty ns. arvotaiteen seassa apinoiden tekemiä töhry-maalauksia hintoihin joista useimmat kuvataiteilijat voivat vain unelmoida ja riittävä julkisuudessa keikistely lisää yleisön kiinnostusta lähes kenen tahansa taiteilijan tekemisiin.

Usein keskusteluissa "taiteellinen laatu" tarkoittaa että jokin teos on teknisesti kestävästi, ammattitaitoisesti toteutettu. Tässä ei kuitenkaan välttämättä ole kyse taiteesta. Myös monen kopiot tai väärennökset tehdään varsin taitavasti. 

Kun "taiteellisesta laadusta" puhutaan, niin olisi tietysti hyvä tietää mitä taide ylipäätään kunkin puhujan mielestä on. Tarkoitetaanko taiteella perinnetietoista osaten tehtyä esitystä vai onko kyseessä uuden etsiminen ja vanhan ajattelun kyseenalaistaminen vai jotain aivan muuta?


Kommentit

Liisu sanoi…
Hyvä kirjoitus!

Mietin usein, mikä on se voima, joka ihmisen sisäänrakennettuna erottaa työt toisistaan, niin että voi sattua, esimerkiksi näyttelyssä, että pysähtyy kuin noiduttuna jonkun työn kohdalla ja jää tuijottamaan sitä kuin ilmestystä. Ja saattaa olla, että toistamiseen palaa juuri sen työn luo ja katsoo sitä, ja näkee siinä vielä jotain uutta, jota ei ehkä ensimmäisellä kerralla edes huomannut.

Sama pätee, oli kysymyksessä mikä taideteos tahansa. Maalaus, veistos, runo, kirja, näytelmä, musiikki, yms. Melkein jokaisella taiteenlajilla on omat keinonsa saada näkymätön näkyväksi, huomaamataton huomatuksi.

Mikä se on, joka herättää ihmisen huomaamaan, kuulemaan ja näkemään? - Mysteeri.
Luovuksissa sanoi…
Kiitos kehuista... ehkä olet oikeassa. Kun taidetta riittävästi kaivetaan ja yritetään ymmärtää mitä se on, lopulta jäljelle jää "se jokin" tai "taiteen henki" tai "mysteeri", kuten sanoit.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä