Siirry pääsisältöön

Galleriamyyntiin saatava pelisäännöt

Aamun Hesarissa oli ilokseni mielipidekirjoitukseni:

Galleriamyyntiin saatava pelisäännöt

Muu­ta­mil­le "am­mat­ti­tai­toi­ses­ti hoi­de­tuil­le" gal­le­rioil­le kes­kit­ty­neet tai­de­os­tot pu­hut­ta­vat (HS Mie­li­pi­de 15. 2.).

Näin tai­tei­li­jan nä­kö­kul­mas­ta Suo­men gal­le­ria­kent­tä on var­sin se­ka­va. Alal­la on kir­ja­va jouk­ko mo­nen­lai­sia toi­mi­joi­ta. Gal­le­rioi­ta pyö­ri­tel­lään jär­jes­tö-, tai­tei­li­ja-, yh­dis­tys-, kun­ta-, myyn­ti- ja vuok­ra­ve­toi­ses­ti. On tal­koo­mei­nin­kiä, har­ras­te­lua se­kä am­mat­ti­mais­ta ja puo­li­am­mat­ti­mais­ta yrit­tä­mis­tä.

Ku­ka ta­han­sa voi pe­rus­taa gal­le­rian Suo­mes­sa il­man sen kum­mem­paa tai­de­asioi­den tie­tä­mys­tä tai tun­tu­maa tai­de­kent­tään ja tai­tei­li­joi­den te­ke­mi­siin.

Alal­le tar­vit­tai­siin ki­peäs­ti ylei­nen "työeh­to­so­pi­mus" tai­tei­li­joi­den ja gal­le­rioi­den vä­lil­le. Täs­sä so­pi­muk­ses­sa mää­ri­tel­täi­siin sel­keät pe­li­sään­nöt, joi­den puit­teis­sa toi­mi­taan. Ny­kyi­ses­sä toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä käy yleen­sä niin, et­tä köy­hin osa­puo­li eli tai­tei­li­jat hä­viä­vät eni­ten tai jo­pa mak­sa­vat ko­ko lys­tin.

Tä­tä odo­tel­les­sa on hie­no asia, et­tä Kias­ma os­taa teok­sia myös suo­raan tai­tei­li­joil­ta il­man vä­li­kä­siä.



Kommentit

Hurmioitunut sanoi…
Mahtavaa että olet nostanut aiheen esille. Samanlainen sopimus gallerioiden ja taiteilijoiden välille pitäisi kehittää kuin kaikkialla muuallakin on. Molempien tarpeet huomioiden. Ja juuri se että tiedettäisiin missä mennään.
Useat galleriat tekevät hienoa työtä mm. vuokraamalla/lainaamalla teoksia, mutta haluaisin kuuluttaa myös enemmän senkin perään, että ihmiset ottaisivat itse yhteyttä taiteilijoihin teosten ostossa. Tästä hyötyy sekä ostaja että taiteilija. Teoksesta saa kenties lisätietoa samoin kuin taiteilijasta itsestään ja taiteilijan ei tarvitse käyttää välikäsiä mikä on aina positiivista. Gallerioille kuitenkin hatunnosto erilaisten taiteilijoiden esittelystä. Itse olen bongannut näyttelyistä ja heidän myymälöistään uusia nimiä joita en todennäköisesti muuten olisi hoksannut.
Luovuksissa sanoi…
Kiitos kommentista. Olisihan se jo aika tästäkin asiasta keskustella, mutta luulen että mitään ei tule tapahtumaan koska asian tarkempi tarkastelu nostaa väistämättä esiin apurahat. Sen että elinkeinon näkökulmasta on täysin epäreilua jos toinen taiteilija pitää samassa galleriassa näöyttelyn apaurahan avulla ja toinen maksaa kaiken omasta pussistaan. "työehtosopimuksen" tai edes suosituksen tekeminen asettaisit nykyiset tukirakenteet tarkastelun alle,/ kyseenalaiseksi ja luulen ettei STS halua muuttua taiteilijoiden etujärjestöksi vaan jatkaa jonkinlaisena vapaan taiteen etujärjestönä.
Faultyman sanoi…
vielä kun pääsisi joskus näyttelynsä oikeaan galleriaan asettelemaan... mutta täällä pohjolassa ne ovat niin vähäiset, että toistaiseksi pyöritään kirjasto näyttelyillä.. ensivuonna sitten ehkä.

mutta juttu oli hyvä ja muutaman muunkin luettuani päätin alkaa seurailemaan enemmänkin.
Luovuksissa sanoi…
Kiitos kommentista. Meinasi jäädä huomaamatta, kun viimeaikoina tässä on ollut aika paljon muuta elämää internetin ulkopuolella.
Oz sanoi…
Erittäin hyvä kirjoitus. Mutta luulen että työehtosopimuksen sijasta jonkinlainen taidejärjestöjen suosituslista voisi toimia paremmin, sekä valistus. Ehkä jokin "hyvä galleria" lista, johon galleria pääsisi tietyin kriteerein?

Koska galleriatoimintaa on niin monenmoista, ja osa gallerioista on vapaaehtoisten taideyhdistysten pyörittämiä, voi olla ettei "pakottaminen" johonkin ay-liikkeenomaiseen sopimiseen tule toimimaan. Ja kyllä jotkut taiteilijatkin haluavat käyttää edullisia mutta vähän epämääräisempiä gallerioita, esim. sellaisten töiden esillepanoon, joita ei kuitenkaan todennäköisesti tule myytyä (vaikkapa installaatiot). Entä aloittelevat taitelijat ja opiskelijat? Joskus riittää että saa työnsä näytille.

Sitten kun on oikeasti panostamassa rahaa galleriaan, ja haluaa että rahalle tulee vastinettakin, tilanne on toinen. Esim. pääkaupunkiseudulle on kohonnut kaikenlaista galleriaa kuin sieniä sateella viime vuosina, ja osissa tuntuu jopa galleriatoiminnan perusteet olevan ihan hakusessa. Hyvälle gallerialle ei riitä että sillä on jonkinlainen kutsulista ja tila jota vuokrataan. Monet näistä gallerioista pyörinevätkin sillä periaatteella, että aina löytyy kokematon ja asioista tietämätön taiteilija, joka on onnessaan kunhan vaan pääsee näyttelyn järjestämään.
Luovuksissa sanoi…
Taidekenttä on näissä toimeentuloon liittyvissä asioissa aikalailla jämähtänyt paikoilleen. Kaikki pyörii avustusten ja apurahajärjestelmän vaalimisen ympärillä, eikä tämän tapaisista työhön ja palkkaan liittyvistä asioista haluta lähteä keskustelemaan laajemmin ja tällä tarkoitan meidän taiteilijoiden omia liittoja.

Nykyinen systeemi asettaa apurahalla olijat ja ilman tukea työtään tekevät taiteilijat täysin eriarvoiseen asemaan näyttelyn pitäjinä. Tästä epätasa-arvosta pitäisi puhua, jos kerran näyttelyt ovat se kanava joiden kautta uraa rakennetaan.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä