Siirry pääsisältöön

Unelmanäyttely, realismia näyttelyillä tienaamisesta

Laitan tähän kirjoituksen parin vuoden takaa, jonka tein Hesari taidesijoitusartikkelista suivaantuneena. Kirjoitus sopii hyvin jatkoksi viimepäivien blogi-päivityksilleni, joissa esittelin muutaman galleriatilan kuvien avulla. Tässä kirjoitus:

Keskustelua käydään taiteesta sijoituskohteena (HS 1.2.2006) ja ohjeistetaan taidekuluttajia tinkimään. Eikä tinkimisessä (HS 10.2.2006) sinänäsä mitään pahaa ole, jos lopputulos tyydyttää kumpaakin osapuolta.

Taidekaupoissa osapuolina ovat yleensä asiakas ja taidekauppias, josta käytetään myös hienompaa nimikettä, galleristi. Taiteilija jää tässä kuviossa jonkinlaisen "alkutuottajan" tai "tavarantoimittajan" osaan. Onnistunut tinkiminen tarkoittaa sitä että teoksen hinta laskee, mutta välitysprosentit ja muut kulut pysyvät ennallaan.

Näyttelyiden pitäminen ja niihin osallistuminen on osa kuvataiteilijan työtä. Se on foorumi, jolla kohdataan taideyleisö ja hankitaan tunnustusta. Näyttelyllä summataan yhteen tietyn työskentelyjakson hedelmät ja yleensä siltä toivotaan myös myynnin suhteen menestystä. Mutta onko taiteilijan mahdollista päästä edes teoriassa taiteellaan palkoille?

Oletetaan että taiteilija ahkeroi näyttelyä varten antaumuksella koko vuoden. Hän saa aikaan 60 hienoa teosta ja järjestetää näyttelyn. Ja hups, 1000 euron keskihintaiset työt menevät kuin kuumille kiville. Onnistuneen, joka taiteilijan unelmanäyttelyn bruttomyynti on 60000 euroa. Olalle taputtelijoita riittää, kolleegat kadehtivat ja suoritusta kehutaan mahtavaksi. Vuoden palkka on tienattu. Vai onko?

Tasokas galleria, joka pystyy moisen myynnin toteuttamaan ottaa kansainväliseen tyyliin 50% myynnistä ja ilmassa on myös painetta prosenttien nostoon. Galleria lisää ja vähentelee palkkioonsa omaa (22%) ja taiteilijan (8%) arvonlisäveroa. Käytännössä taiteilijalle tilitetään noin 26200 euroa, josta sitten vähennetään vuoden muut kulut.

Ensin miinustetaan teosten kehykset, joilla hintaa 100 euroa/kpl eli 6000 euroa. Työhuoneena palvelkoon Ateljeesäätiön edullinen putka, josta vuokraa 200-300 euroa/kk. Sekalaisia sähkö-, posti- puhelin-, atk- , vakuutus- ja teosten dokumentointi yms. kuluja armeliaasti 300 euroa/kk. Materiaalikulut 2000-3000 euroa ja kirjanpitäjälle 700. Tästä vielä kuljetus ja muut autokulut 100 euroa/kk ja tilipussissa on jo alle 10000 euroa.

Ja tietysti eläkettäkin pitää kerätä. YEL rokottaa 5000 euroa vuoteen, vaikka tavoitteena olisi vain vaatimattomat reilu tuhat euroa kuussa vanhuuden turvaksi. Tässä vaiheessa pitää vain toivoa ettei tietokone hajoa ja ettei muutenkaan joudu investoimaan kalliimpiin laitteisiin tai ettei ateljee käy liian pieneksi. Onneksi arvonlisäverosta saa omien ostostensa alv:n verran euroja takaisin, mutta sekään ei estä vuoden saldoa painumista muutamaan tonniin, josta vielä verokarhukin haukkaa osuutensa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tavallisen taiteilijan on mahdotonta elää omalla taiteellaan nykysysteemissä. Järjestelmä on sellainen, jossa taiteilijan odotetaan elävän apurahoista ja muiden taiteella. Valtio tukee monenkirjavia kulttuurialoja, mutta kaupalliset galleriat ovat kauppiaita, eivätkä tuen piiriin kuulu. Laadukkaat "Reilunkaupan" galleriat, joista tilitetään "viljelijöille" hieman enemmän taitavat jäädä jatkossakin vain haaveeksi.

Kommentit

Jari Sedergren sanoi…
Jos myyntiä on vain sen ainoan näyttelyn ajan vuodessa, voi näin käydäkin.

Se on huonoa bisnestä. Myydä pitää 365 päivää vuodessa. Hyville ostajille voi oppia myymään suoraan. Hintaakin pitää voida korottaa ja perustaa galleria.

Apropos. Kehyksiä ainakin omat sukulaiseni voisivat tarjota edullisemminkin...
Luovuksissa sanoi…
Teksti on toki hieman kärjistetty ja teoreettinen, mutta se osoittaa näyttelyn pitämisen ongelmallisuuden elinkeinon kannalta.

Nykysysteemi on rakentunut niin että taiteilijan oletetaan elävän apurahoilla ja galleristien myynnillä.

200 uutta kuvataitelijaa tulee alalle joka vuosi lisää ja vaikka osa katoaakin muihin töihin, niin fakta on että tungos taidekentällä lisääntyy ja myös tarve uusiin ratkaisuihin, joilla etsitään toimeentuloa.

Taiteilijan on jatkossa pakko ottaa itse vastuuta omasta myynnistään, jos mielii tulla toimeen.

Taiteilijoiden omat galleriat tulevat varmasti myös lisääntymään.

Taiteilijoiden elinkeinoproblematiikkaa löytyy osoitteesta: www.partnerismi.fi

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...