Siirry pääsisältöön

Taiteilijan liiketoimintasuunnitelma

Tiedote taiteilijoille

Taiteilijaa varten tehty liiketoimintasuunnitelman malli löytyy nyt täältä.

Kyseessä on kirjallinen työkalu kaikille niille taiteilijoille, jotka haluavat miettiä elinkeinotoiminnan mielekkyyttä omalla kohdallaan. Yrittämiseen liittyvät asiat käydään reilusti läpi (kuva)taiteilijan näkövinkkelistä kaikkine kipupisteineen.

Tämä taiteilijan liiketoimintasuunnitelma on ensimmäisiä laatuaan ja vastaavaa (taiteilijalle tarkoitettua) ohjeistusta ei ole ilmeisesti suomessa aiemmin tehty, ainakaan näin perusteellisesta.

Ja siksi myös palautetta toivotaan. Sillä vain palautteen kautta on mahdollista korjata puutteet ja päivittää liiketoimintasuunnitelmaa, niin että se voisi palvella taiteilijoita mahdollisimman hyvin. Palautetta esityksestä voi laittaa tälle Luovuksissa blogille.

Muistutan vain että asiaa ei pidä sotkea ns. ei-kaupalliseen, vapaaseen taiteeseen. Kyse on nyt nimenomaan kaupallisesta taiteesta, teosmyynnistä, tilaustöiden tekemisestä ja elannon tienaamisesta. Siis oman toiminnan perusteellisesta arvioimisesta rahan ansaitsemis-näkökulmasta.

Eli jos taulun myynti on sinulle synti tai muuta "huoraamista", niin silloin yrittäminen ei ole sinua varten, eikä tätä kannata miettiä yhtään sen enempää.

Kommentit

Bionda sanoi…
Juuri tällaista kaipasin vielä hetki sitten! Sain paikan yrittäjäkurssilta ja tarkoitus oli alkaa tehdä taidetta toiminimellä. Sitten toinen työni kutsui... Otan kuitenkin tuon talteen, ehdottomasti. Kai sitä voisi olla sivutoiminen taiteilija toiminimellä? Toiminimen tarvitsisin ainakin taidekorttien myymiseen.

Sinulla on muuten hienoa grafiikkaa, jota mielelläni joskus ostaisin. "Kotiinpaluu" on suosikkini.
Luovuksissa sanoi…
Ei kai toiminimen sivutoimisuudelle ole mitään estettä, jos siihen haluaa ryhtyä. Jos laitat toiminimen kortteja varten, niin silloin alvit joutuu maksamaan kuukausittain, kun kortit karsotaan painotuotteiksi (tai kuvitustyöksi).
Mutta jos teet toiminimen jossa taiteilijatoiminta on pää-asia, niin silloin alvi puljaus (paperitouhut) tapahtuu vain kerran vuoteen keväällä. Näin vaikka kortitkin olisivat mukana kuvioissa.

Kuvataiteilijat, joilla on toiminimi ovat harvassa ja he pitävät muutenkin aika matalaa profiilia. Itseni lisäksi en tiedä montakaan. Mutta ilmeisesti tämä on pikkuhiljaa muuttumassa.

Kiitän "Kotiinpaluun" saamasta huomiosta.
Tiina Marjeta sanoi…
jep..eihän se synti ole tietenkään..ja tavallaan hyvä että käsittelet tätä asiaa täällä..sillä se on ns.kiperä kysymys monellakin tavalla kun puhutaan taiteesta. Itse olen sitä mieltä että jos ei tee taidetta pelkkä ns. kuluttaja ja kysyntä mielessä niin ei ole mitään pahaa myydä taulujaan, jos sen joku haluaa ostaa.
Tietyllä tavalla myös ymmärrän kantasi, vaikka olenkin sitä mieltä että kaupalliset välineet tuovat paljon pahaa tullessaan filosofisesti ja käytännössä ajateltuna... sekä olen myös niitä jotka pitävät tiettyjä asioita huoraamisena..silti ihan hyvä että vähän ravisuttelet asioita..vaikka olenkin juuri niitä jotka pitävät joitain asioita juuri sinä huoraamisena..Oletkos muuten käynyt ns.piraattipuolueen sivuilla..siellä on aika hurjaa tekstiä foorumissa tekijänoikeuksien purkamisen puolesta.
Tiina Marjeta sanoi…
Muuten tuossa liiketoimintasuunnitelma mallissa taiteilijalle on hyvin isoja riskejä jos sitä käyttää sellainen jolla ei ole omaa kunnollista taitelija identiteettiä kehittynyt...sillä se vaatii eritäin vankkaa ja vastuullista toimintaa käyttäjältään (esim. käsityksen vastuullisesta kuluttamisesta tms. johon liittyy mielestäni myös vastuullinen "tuottaminenkin" esim vaikkapa se egologinen teosten tekeminenkin) ettei sillä aiheuta enemmän haittaa kuin hyötyä. Tuolle liiketoimintasuunnitelma mallille saattaisi olla tietenkin eduksi se, että liittäisit sen oheen jollain tavalla esim käsityksiäsi kuluttamisesta ja kuluttajasta tms. sillä se on ainakin minua auttanut paremmin ymmärtämään näitä sinun kirjoitustesi motiiveja ja kannustimia. Jään mielenkiinnolla seuraamaan ja varmasti heitän myös kommentteja..
Bionda sanoi…
Hyvä tietää, kiitos avusta! Teen tulevaisuudessa myös kuvitustyötä, mutta laitan taiteilijatoiminnan ehdottomasti ensisijaiseksi, jos kerran sillä välttyy kuukausittaisilta alv-tilityksiltä.

Luin liiketoimintasuunnitelmasi nyt alusta loppuun ja mielestäni se oli erittäin hyvä ja kattava. Ymmärrät selvästi markkinointia. Noiden kysymysten ajoittainen pohtiminen on hyväksi kaikille taiteilijoille, ei vain yrittäjätaiteilijoille.
Luovuksissa sanoi…
Niin tässä on kai aika pitkälle kyse valinnoista. Itselleni se suuri kysymys 90-luvun loppupuolella oli: Mitä teen kun rahat eivät riitä? Etsinkö lisää kuvitustöitä, äsken loppuneiden tilalle vai menenkö muihin töihin vai yritänkö pärjätä taiteellani?

Valitsin taiteella pärjäämisen ja tehostin toimintaani perinteiseen tapaan (eli näyttelyihin satsausta, galleristi kontakteja, jälleenmyyntiä grafiikalle jne.) ja tuloksena oli kaksi perättäistä vuotta jolloin kirjanpito meni miinukselle ja myös jonkinlainen henkinen konkurssi.

Ja uusi valinnan paikka. Jatkanko väkisin ns. vapaana taiteilijana, menenkö muihin töihin vai kyseenalaistanko kaikki kentän toimintatavat, taiteilijana olemisen mallit ja teen kaiken aivan toisin?

Päätin tehdä toisin ja hankkia tietoa elinkeinoasioista ja yrittämisestä. Ja ryhdyin etsimään tilaustöitä elannon hankkimiseksi.

Alussa oli kaikkein vaikeinta se ettei taiteilijoille tarkoitettua tukea ja tietoa löytynyt näistä asioista.

Onneksi nyt taiteilijan yrittämisasioistakin on pikkuhiljaa alettu puhua ja toiveeni on että tämä liiketoimintasuunnitelma käynnistää keskustelun asiasta oikein kunnolla.
Tiina Marjeta sanoi…
Ymmärrän erittäin hyvin kantasi ja todellakin nämä ovat valintakysymyksiä myös minun mielestäni. Minä taasen olen valinnut tämän taiteellisen uran KAUPALLISEN sijaan 90-luvulla siten, että mietin omia henkisiä arvojani töissä-työttömänä..työelämän/perhe-elämän paineet-asetelmasta katsottuna. Se töissä-työttömänä asetelma ei ole virallisesti ns. muuttunut..mutta olen onnellisempi ja tyytyväisempi elämääni kun en ole mukana kaupallisessa toiminnassa suoranaisesti, vaikka yhteiskunta siihen pitkälle perustuukin.
Itselläni on aikalailla vankahko kaupallinen koulutus sekä myös työkokemusta siitä ja juuri markkinoinnin puolelta.
Se on onneksi jo tavallaan "vanhentunut" sillä siitä on se kymmenen vuotta jo aikaa ja olen PÄÄSSYT tekemään sitä mikä minulle on todella tärkeää eli taide. Tiedän kuitenkin markkinointiin liittyvistä asioista juuri em. takia ja tieto ei ole ihan kauppakoulutasoa..siksi sanonkin että tuo liiketoiminta suunnitelma malli EI ole hyvä niille jotka eivät ole vielä löytäneet taiteilija identiteettiään. Se vaikuttaa päällisin puolin ratkaisulle elinkeino ongelmiin taitelijoille jotka haluavat olla yrittäjiä..mutta sitä ei oikeasti voi tehdä kunnolla jos ei ymmärrä asioita kunnolla ja toisaalta tietyt välineet tuovat tiettyjä tuloksia ikävä kyllä.
Itsekkin olen nimenomaan hakemassa keskustelua tästä aiheesta joka on taide elämässä jopa tabu...jos ollaan karkeita..sillä kun saavuin taidekoulutukseen minun oli visusti pidettävä suuuni kiinni "likaisesta" kaupallisesta koulutuksestani ja työkokemuksestani. Sekin on faktaa ja aikoinaa kaihersi mieltän paljonkin. Nyt kuitenkin tajuan MIKSI mikäkin on milläkin lailla..olen vahvsti sitä mieltä, ett JOS KAUPALLISIA VÄLINEITÄ KÄYTETÄÄN ESIM. KUVATAITEESSA niin mielestäni niiden vastuulliseen käyttöön tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Olen huolestuneena seurannut joitan itseäni nuorempia taiteilijan alkuja jotka ottavat kaupallisuuden vastaan avosylin sitä ollenkaan ymmärtämättä tai sen sisältöjä tajuamatta.
Se on huolestuttavaa. Taitelijoiden esim.toimeentulo on ongelma ja se pitäisi jollain tavalla ratkaista.
Tiina Marjeta sanoi…
ai niin ja vielä taustaksi se että aikoinaan tein jopa eräässä yriyksesä marrkinointiassistentin työtä..en kovin kauaa mutta kuitenkin..johon mm.kuului mm.em.liiketoiminnan suunnittelun miettiminen juuri em. liiketoimintasuunnitelmaa käyttämällä. Yritys oli aika rankka sillä se oli biokemian yritys ja sitä kautta muodostin myöskin kuvaa tämän suunnittelumallin raadollisista puolista, jotka siihen väistämättä kuuluvat..vaikkakin se oli em. yrityksessä tietyssä mielessä jopa kärjistettyä... joka tapauksessa tämä on oma taustani ajatuksilleni.
Luovuksissa sanoi…
Kiitän kommenteista. Keskustelua tästä todellakin tarvitaan. Mikään yleislääke kaikkien toimeentuloasioihin tämä ei varmasti ole, mutta toki varteenotettava vaihtoehto niille joille yrittäminen tuntuu luontevalta. Oman luonteensa vastaisesti ei kenenkään kannata toimia. Mutta tietoa asioista pitää olla ja pohdintoja, jotta kaikille selvää mistä oikein on kyse.

Kaikkein paras vaihtoehto taiteilijoille olisi yleinen ja kaikille yhtäläinen taiteilijatoiminnan tuki (taiteilijapalkka), jolloin jokaisella olisi ainakin välttävä perustoimeentulo. Siinä ratkeaisi ongelmat kerralla. (Tästäkin yritin taannoin herätellä keskustelua, muttei ajatus ottanut oikein tuulta alleen.)
Jos taiteilija saisi taiteilijapalkkaa, niin silloin myös copyrightin vapauttaminen saisi uuden näkökulman. Siedettävää palkkaa vastaan voisin ainakin itse hyvin vapauttaa omat copyright oikeuteni. Mutta nythän siinä ei ole mitään järkeä (Piraattipuoluee esitys). Taiteilijat laitetaan niin helposti maksajiksi vähän joka asiassa.
Tiina Marjeta sanoi…
Se on totta..itsekki olen ajatellut tuota palkka asiaa mutta kylläkin kansalaispalkka nimellä..taitelijapalkka kuulostaa kiinnostavalle..niin siitä "hyvästä" sitten tietenkin "korvaisi" yhteiskunnalle jotain ja se voisi olla jotain..esim osittainen..ymmärrän ajatuskulkusi, että miksi se olis juuri se tekijänoikeuksista karsiminen..pitää hauduttaa sitä mielessä ja miettiä tätä asiaa. Vaikea..erittäin vaikea asia. Piraattipuolueen toiminnasta olen täysin samaa mieltä..ja olen myös sitä mieltä että näissä olosuhteissa taiteilija yrittäjyyskin on hankala asia ja pelkään myös sitä että se on tavallaan poliittisesti toivottavaa, koska se sisältää myös tiettyjä huononnuksia taiteilijan asemaan yhteiskunnalliseti ajateltuna vaikka se selkeyttäsikin toimintaa paljonkin siis paperilla ja yhteiskunna silmissä ja siten tietenkin myös käytännön elämässä. Juuri tuo on asia miksi asian perusteellinen pohtiminen on tärkeää..no..jään edelleen miettimään asiaa. ps.ja toisaalta näen niin että pienyrittäjän toiminta ei ole juurikaan helpompaa oikeastaan millään muotoa kuin taiteilijan tällä hetkellä..se EHKÄ tietyissä olosuhteissa antaa paremman mahdollisuuden juuri tienata sitä rahaa..mutta ei laman sattuessa. Tämä on ehkäpä asioiden toistamista ..toivon saavani lisää tietoa sekä ymmärrystä ja välineitä kun aloitan nyt tuossa opiskelun.Siitä ja sen tuomista ajatuksista kirjoittelen blogissani enemmän.
Anonyymi sanoi…
lupaavasti
Ruth Johansson sanoi…
Miks toi taiteilijan toimintasuunnitelma sivusto/linkki ei aukea?

partnerismi.fi ????

Ruth
Luovuksissa sanoi…
Sivuston materiaali on nykyisin tällä blogilla
http://luovuksissa.blogspot.fi/search/label/partnerismi

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä