Siirry pääsisältöön

Taidenäyttely näyteikkunassa - tilinpäätös

Lupasin kertoa kuinka viimekuinen näyteikkunoissa pidetty taidenäyttely oikein sujui. Kyseessä on siis tämä Museokadulla syyskuussa ollut näyttelykokeilu.

Myyntiä kertyi pyöreät nolla euroa. Ohikulkijat pysähtelivät kyllä varsin runsaasti teoksia katsomaan, jopa pidemmäksi aikaa niitä oikein tutkimaan, mutta kynnys mennä sisään liikkeeseen oli kuitenkin liian korkea.

Johtuuko asia siitä että ikkunasta tapahtuva myynti on pitkälle sattumasta kiinni? Eli siitä kulkeeko juuri se oikea henkilö ikkunoista ohi ja että onko hänellä juuri silloin aikaa jäädä pohtimaan yllättäen eteen tullutta mahdollista taidehankintaa. Yleensä arkisin ne jotka kadulla kulkevat ovat matkalla jonnekin. Ja ne jotka viikonloppuisin tai iltaisin ohikulkevat, niin viitsivätkö he nähdä vaivaa ja palata arkena ostoksille silloin kun liike on auki?

Samanlainen kokemus minulla on ikkunanäyttelystä kymmenen vuoden takaa, jolloin pidin näyttelyä Aleksanterinkadulla silloisen Sammon vakuutusliikkeen ikkunassa, ehkä yhdellä Helsingin vilkkaimmista paikoista. Vaikka ohi kulki päivittäin tuhansittain ihmisiä ja yhteystietoni olivat selkeät ja esillä tuonaikaisen tuotantoni parasta antia, niin ainuttakaan kontaktia ei tullut, eikä edes minkäänlaista palautetta.

Ja teoksistakaan ei voi täysin olla kyse. Vaikka nämä ns. vapaan taiteen teokseni (taidegrafiikka ja kollaasit) eivät ole kovin kaupallisia tai kaikkein helpoimpia ymmärtää, niin ne silti liikkuvat kohtalaisesti taidelainaamojen, välittäjien ja galleristien kautta.

Eli kokemukseni mukaan ikkunanäyttelyyn ei kannata ladata kovin suuria myynti tai muita odotuksia. Näyttely kannattaa ajatella lähinnä mainoksena, joka myös vaikuttaa mainoksen tavoin. Joku ehkä muistaa teoksesi kun näkee sen jossain muualla seuraavan kerran ja katsoo sitä silloin tarkemmin.

Onneksi en ottanut näyttelystä etukäteen mitään painetta, enkä mitään ylimääräisiä kuluja. Työaikaani kului asian tiimoilta useammalle päivälle ripoteltuna yhteensä n. 12h, eli teosten valitseminen työhuoneella olleiden jo valmiiksi kehystettyjen joukosta + teoslistan tekeminen + cv:n tarkistus + Asiaan liittyvät puhelut ja e-mailit = 4h + teosten kuljetus + esillelaitto = 5h + näyttelyn purku ja teosten kuljetus takaisin työhuoneelle 3h.

Nähtäväksi jää (tai ikuiseksi arvoitukseksi) mitä tuo 12h tuo joskus myöhemmin tullessaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...