"Sosiaalisen vaihtoteorian mukaan suhteessa saa enemmän valtaa se osapuoli, joka on seksistä vähemmän kiinnostunut. Enemmän Rakastunut tai enemmän seksiä haluava osapuoli on valmis kompromisseihin ja valmis tarjoamaan erilaisia houkuttimia saadakseen sen mitä haluaa."
Näin kirjoittaa Osmo Kontula, Intohimo & Halu, tietoa suomalaisesta seksistä - tutkimuksessa (Otava 2008), ja jatkaa:
"Koska tämän tutkimuksen tulokset puhuvat selvää kieltään miesten naisia keskimäärin suuremmista seksuaalisista haluista, seuraa tästä, että naisilla on tästä epäsuhdasta koituvia valtaresursseja suomalaisissa parisuhteissa miehiä enemmän."
Sosiaalisen vaihdon teoria ja sen pohdiskelu on tämän "suuren suomalaisen seksitutkimuksen" mielenkiintoisimpia kohtia. Tässä vielä pari lainausta kirjasta:
"Tutkimusten perusteella seksin aloittaminen suhteessa on tapahtunut pääsääntöisesti vasta silloin kun nainen on sitä halunnut. Miehen halulla ei ole ollut siihen paljoa vaikutusta. Nainen päättää milloin seksi aloitetaan, ja miehen tehtäväksi on jäänyt investoida naiseen, kunnes nainen on ollut tyytyväinen."
[...]
"Kosiskelu on prosessi, jonka aikana mies usein suostuttelee naista kanssaan seksiin. Mies voi investoida naiseen sosiaalisia ja materiaalisia resurssejaan. Näitä ovat esimerkiksi lahjojen ostaminen, naisen ruuan ja huvitusten maksaminen, ajan viettäminen hänen kanssaan sekä sen selväksi tekeminen, että mies haluaa naisen kanssa pitkäaikaisen suhteen. Nainen pidättäytyy usein seksistä, kunnes mies on panostanut häneen riittävästi.
Miehen täytyy yleensä antaa suhteelle suurempi taloudellinen panos kuin naisen. Tästä syystä alhaisen statuksen miesten on vaikea löytää itselleen kumppania. Vähävaraisten miesten joukossa on varsinkin keski-iässä paljon enemmän yksineläjiä kuin enemmän ansaitsevilla miehillä. Sama ongelma on korkean statuksen naisilla, joiden on vaikeaa löytää itselleen soveltuvaa kumppania. Miesten pelkät seksuaaliset palvelut eivät ole näille naisille riittävä houkutin."
...mmm, mielenkiintosta.
Näin kirjoittaa Osmo Kontula, Intohimo & Halu, tietoa suomalaisesta seksistä - tutkimuksessa (Otava 2008), ja jatkaa:
"Koska tämän tutkimuksen tulokset puhuvat selvää kieltään miesten naisia keskimäärin suuremmista seksuaalisista haluista, seuraa tästä, että naisilla on tästä epäsuhdasta koituvia valtaresursseja suomalaisissa parisuhteissa miehiä enemmän."
Sosiaalisen vaihdon teoria ja sen pohdiskelu on tämän "suuren suomalaisen seksitutkimuksen" mielenkiintoisimpia kohtia. Tässä vielä pari lainausta kirjasta:
"Tutkimusten perusteella seksin aloittaminen suhteessa on tapahtunut pääsääntöisesti vasta silloin kun nainen on sitä halunnut. Miehen halulla ei ole ollut siihen paljoa vaikutusta. Nainen päättää milloin seksi aloitetaan, ja miehen tehtäväksi on jäänyt investoida naiseen, kunnes nainen on ollut tyytyväinen."
[...]
"Kosiskelu on prosessi, jonka aikana mies usein suostuttelee naista kanssaan seksiin. Mies voi investoida naiseen sosiaalisia ja materiaalisia resurssejaan. Näitä ovat esimerkiksi lahjojen ostaminen, naisen ruuan ja huvitusten maksaminen, ajan viettäminen hänen kanssaan sekä sen selväksi tekeminen, että mies haluaa naisen kanssa pitkäaikaisen suhteen. Nainen pidättäytyy usein seksistä, kunnes mies on panostanut häneen riittävästi.
Miehen täytyy yleensä antaa suhteelle suurempi taloudellinen panos kuin naisen. Tästä syystä alhaisen statuksen miesten on vaikea löytää itselleen kumppania. Vähävaraisten miesten joukossa on varsinkin keski-iässä paljon enemmän yksineläjiä kuin enemmän ansaitsevilla miehillä. Sama ongelma on korkean statuksen naisilla, joiden on vaikeaa löytää itselleen soveltuvaa kumppania. Miesten pelkät seksuaaliset palvelut eivät ole näille naisille riittävä houkutin."
...mmm, mielenkiintosta.
Kommentit
Omiin havaintoihini ihmissuhteista teoria taas sopii varsin hyvin. Ja eikä tarvitse kuin avata mikä tahansa iltapäivälehti, niin sieltähän tuo teoria löytyy elävien esimerkkien kautta.
Ehkä miehet ja naiset (yleistys) näkevät tämän hieman eritavalla.
Pellon pientareella sanoi... "Erikoista. Tiedän kyllä, että olen aika erilainen kuin perusnainen, mutta en minä koskaan, eikä kukaan tuttavapiirissänikään ajattele noin."
Sosiaalisen vaihdon teoria ei tarkastele sitä, mitä ihmiset ajattelevat, vaan mitkä syvemmät vaihtoon perustuvat mekanismit ihmisten käyttäytymisen taustalla piilevät. Vaikka ihmiset eivät tietoisella tasolla ajattele vaihtoa, vaihto on kuitenkin havaittavissa, kun tarkastellaan pariutumismarkkinoita ulkoapäin.
Sosiaalinen vaihtoteoria lienee ilmeisen laaja kokonaisuus ja seksiasiat vain teorian yksi osa-alue. Osaatko mainita jonkin aihetta laajemmin tarkastelevan perusteoksia, käytit varmaan joitakin oman kirjasi tekemisen tukena?
Toki tutustun myös kirjaasi, aihe on monelta kantilta mielenkiintoinen.
nyt mun uteliaisuus herää tähän asiaan todella. Tiedän tästä nyt aivan liian vähän. ja jostain täytyy löytää jokin laajempi ja perusteellisempi kirja jossa teoriaa ruoditaan mahdollisimman monelta kantilta.
Aloitan jahdin kirjastosta...
http://www.csom.umn.edu/Assets/71503.pdf
Suomeksi voi olla vaikeampi löytää aihetta käsitteleviä kirjoja.
Blogistani
http://nsvalta.blogspot.com/
löytyy kaikenlaista ja kirjasta voi lukea muutamia lukuja täältä
http://www.foorumi.info/miestentasaarvo/viewtopic.php?t=104
http://www.foorumi.info/miestentasaarvo/viewtopic.php?p=940#940
http://www.foorumi.info/miestentasaarvo/viewtopic.php?p=980#980
Baumeisterin ja Vohsin artikkeli vaikuttaa lupaavalta ja ensimmäisen linkkisi takaa löytyvät lainaukset omasta kirjastasi ovat ihan mielenkiintoisia. Tutkitaan...
Vaikka kukaan ei sanoisi sitä suoraan, tuntuu siltä, että nainen on se, jonka tulisi muuttua, koska mies on normi, jonka mukaan kaikkien pitäisi elää.
tiedemaailman asenteista en osaa sanoa, mutta taiteen puolella taide-ala on viime vuosikymmeninä tullut kokolailla naisvaltaiseksi ja siinä ei ole mitään ongelmaa. Ajattelen itse että on olemassa hyvää tai huonoa taidetta, oli se sitten kumman sukupuolen tahansa tekemää, sillä ei ole väliä.
...ja mitä ihmisen muuttumiseen tulee, miehen tai naisen, niin se vasta vaikeaa onkin. Mikään ei ole niin vaikeaa kuin kyseenalaistaa ja muuttaa omia perustotuuksiaan, uskomuksiaan.
Kyvytön luonnolliseen hellyyteen
2 Tim 3:3 oleva sana rakkaudettomia on kreikankielen alkutekstissä sana astorgos, joka tarkoittaa olla vailla luonnollista hellyyttä. Jumalan sana todistaa sen, että lopun ajan ihmisillä on seksuaaliongelmia. Luonnolliseen hellyyteen kuuluu tietenkin aviopuolisojen kesken molempia tyydyttävä seksielämä. Monilta lopun ajan ihmisiltä puuttuu tämä kyky, jonka kautta he voisivat elää nautinnollista seksielämää. Hellyyden ja nautinnon tuottamisen puuttuminen johtaa tietenkin väistämättä ongelmiin seksielämän alueella. Naisten orgasmivaikeudet johtuvat myös siitä (ei aina), koska mies ei oman kyvyttömyyden takia kykene tyydyttämään vaimoansa. Samoin myös monesti naiset kärsivät orgasminpuutteista sen tähden koska nykyinen yhteiskunta suoltaa solkenaan seksiä ja pornoa joka tuutista ja antaa seksistä täysin väärän kuvan. Tämä väärä seksin korostaminen ajaa niin naiset kuin miehet vääränlaisiin suorituspaineisiin, jossa he eivät kykene harrastamaan seksiä terveellä tavalla. Seksistä on tullut itsekkään ihmisen intohimo ja konemainen suoritus, jonka kautta koitetaan hakea sitä suurta tyydytystä, josta kaikki puhuvat, mutta jonka vain harvat naiset kokevat. Seksi ei ole pelkkä konemainen suoritus, vaan kahden ihmisen välisen rakkauselämän hellä kohtaaminen, jossa kumpikin ajattelee toisen parasta, eikä itsekkäästi vain omaa tyydytystään, vaan toisenkin parasta. Tämä takaa hyvän lopputuloksen avioliiton seksielämässä.
Hekumaa rakastavat
2 Tim3:4 jakeessa oleva hekuma sana on alkutekstissä philedonos, joka tarkoittaa sellaista joka rakastaa nautintoja. Philedonos sana tulee sanoista philos ja hedone. Hêdonê sanan alkuperäinen merkitys tarkoitti sellaista, joka miellyttää makuaistia. Pikku hiljaa sanan hêdonê merkitys laajeni tarkoittamaan kaikkea sellaista, johon liittyi nautintoja sekä kaikkea sitä mikä miellytti aisteja. Hellenistisellä ajalla kreikkalaiset viisauden opettajat antoivat hêdonê sanalle sellaisia merkityksiä kuin aistinautinto, sukupuolinen nautinto sekä myös hillitön intohimo. Paavalin kirjeessä Timoteukselle sanalla philedonos on juuri sellainen merkitys mikä kuvaa sukupuolista nautintoa ja hillitöntä intohimoa (seksiin). Paavali käyttää sanaa philedonos kuvaamaan seksihimon syntejä, joiden vallassa lopun ajan ihmiset ovat.
Lopun ajan ihmisten ongelma on hillitön halu kokea jotakin sellaista mihin he ovat kyvyttömiä, mutta mitä he kuitenkin haluavat kaikkein eniten. Tämä hillitön halu on halua kokea seksin "hurmaa", mutta he ovat kuitenkin kyvyttömiä terveeseen ja oikeanlaiseen seksiin. Sen seurauksena he haluavat koko ajan kaikella tavalla etsiä tyydytystä himoillensa. Parisuhteessa ongelmien tullessa lopun ajan ihminen ei suinkaan aina heti ryntää hakemaan apua, vaan turvautuu oman käden onneen tai vieraaseen petiin. Luonnollisen seksuaalisuuden kokemisen puute ajaa myös monia kokeilemaan lesbosuhteita sekä homosuhteita. Lopun ajan ihmisen sisällä on vääristynyt seksuaalisuus, siksi hän epätoivossaan kokeilee kaikenlaista. Jumala on luonut miehen ja naisen ja antanut heille lahjaksi seksin pysyvään parisuhteeseen, kaikenlainen muu seksinharjoittaminen on syntiä Jumalan edessä. Synti aina jollakin tavalla rikkoo ihmistä, myös seksialueen synti.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/seksitutkimus.html