Siirry pääsisältöön

Hypnoosia ja neitseellistä synnyttämistä

Nykyisin on tapana kouluttaa työttömiä, parantaa lisäopilla heidän työnsaanti mahdollisuuksiaan ja sitä kautta rahatilannetta. Koulutus varmaan toimii hyvin jos työnhakijalla on mieli sen verran avoin että hän voi suuntautua useammalle alalle.

Mutta mitä tekee taiteilija tai muu ns. kutsumusammatin tekijä? Mitä koulutusta silloin on saatavilla, kun ei yksinkertaisesti kykene vaihtamaan alaa, vaan tekee taidetta jokatapauksessa, kun koko ammatti on enemmän tai vähemmän pakkomielle?

Yksi vaihtoehto voisi olla tälläinen vuoden 1960 hypnoosikurssi. Jos tämä omatoiminen "kirjekurssi" olisi vielä saatavilla, niin saattaisin hyvinkin kokeilla ja yrittää hypnotisoida jokaisen potentiaalisen vastaantulijan ostamaan taidettani.

Sillä tästähän taiteilijan rahapulissa on yleensä kyse. Talous paranee joko taidekauppojen kautta tai jos saa apurahaa tai sitten jos on sopiva ansiotyö. Näin se vain on. Muita vaihtoehtoa ei ole.

Tämä toinen leike on 50-luvun alusta ja liittyyneitseellisiin synnyttäjiin joita englannissa oli tuolloin useita. Eipä ole tämänkaltaisia otsikoita viimeaikoina näkynyt. Olisiko kristinusko nykyisin laimeampaa?

Kommentit

BLOGitse sanoi…
Kuinka aktiivisesti bloggailet maailmalla eli kommentoit maailmalla blogea joissa taiteesta pitavat kayvat?
Bloggailu on yksi mainio valine luoda verkostoa.
Koskaan ei voi tietaa kuka sattuu blogiisi ja ihastuu taiteeseesi.

Sinut pitaa vaan ensin loytaa!

Mutta toisaalta. Tapasin eraan valokuvaajakaverini (ammattilainen)
ja totesin hanelle varmaan sadatta kertaa,
taiteilijan ei pitaisi markkinoida itse itseaan. (blogi voi olla myos myynti/markkinointivaline)

Miten Suomessa taiteilijoita talla hetkella markkinoidaan?

Madridissa on parhaillaan design nayttely mutta miten tuollaisia tarjoutuu kuvataidepuolella?
Vai onko taiteilija taysin yksin?
Luovuksissa sanoi…
BLOGitse,

Olen vähän laiska seuraamaan ja kommentoimaan (ainakaan laajemmin) "maailmalla blogeja" ja syy tähän on yksinkertaisesti se että aika on rajallinen ja myös se että englanniksi kirjoittaminen ei ole minulla niin notkeaa että homma sujuisi jouhevasti.

Myynti ja markkinointiasiat menevät aika pitkälle "perinteisen" kaavan mukaan, eli ajatellaan että taiteilija tekee taidetta ja elää apurahoilla, ja galleristit hoitavat myynnin ja markkinoinnin. Mutta toki on ilmassa myös ajattelua että taiteilijan tulisi itse ottaa enemmän vastuuta näistä asioista.

Löydät myynti ja markkinointiasioista paljon terkstiä tältä blogilta teemoista: "Taiteilijan elinkeino" osiosta
tai vaikka tästä kirjoituksesta.

...ja taiteilija on hyvin pitkälle oman itsensä varassa näyttelyiden suhteen ja lähes kaikessa, ellei sitten tee niin ylivoimasta ja mielenkiintoista taidetta että se kiinnostaa laajasti.

Olisiko niin että suurinosa taiteesta tarvitsee tuekseen markkinointimeininkiä, ja vain kaikkein "laadukkain" tai taiteena mielenkiintoisin pärjää vähemmälläkin myyntiponnistelulla.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä