Siirry pääsisältöön

Taiteilijan ansioluettelon kummallisuuksia

Pitkän uran tehneen taiteilijan ansioluetteloon näyttäisi liittyvän muutamia ongelmia. Otan tästä esimerkiksi isäni Simo Hannulan CV:n. Hän aloitti taiteilijan taipaleensa 50-luvun alussa ja omaksui tuon ajan käytännöt ansioluettelon kirjoittamisen suhteen. 60 vuotta sitten ei pidetty kummallisena jos näyttelyn tiedoissa mainitaan vain kaupungin tai pelkkä maan nimi ja vuosiluku.

Vaikka isä olisikin aluksi kirjannut ylös näyttelytiedot tarkemmin, niin näyttelyihin osallistumistahdin kiihtyessä hän on joka tapauksessa tullut tilanteeseen jossa nopeasti kertyviä erilaisia näyttelytietoja ja muuta informaatiota on pitänyt tiivistää lyhempään muotoon. CV:n nopean paisumisen myötä sitä on myös kirjoitettu lukuisia kertoja uudelleen koneella eri tarkoituksiin. Tässä prosessissa tekstiin on ilmestynyt kummallisia lyhenteitä ja minimalistista näyttelytietoa, jotka sitten ovat jämähtäneet osaksi luetteloa.

Tarkoituksenani oli hieman ryhdistää ansioluetteloa enemmän asianmukaiseksi. Hyvin pian kuitenkin tajusin tämän vaativan aivan liikaa työtä. Nimittäin, kaikkien tietoja tarkistaminen ja selkeyttäminen edellyttäisi valtaisan näyttelyluettelomassan ja näyttelyihin liittyvän kirjeenvaihdon läpikäymistä, johon minulla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta vaikka aiheistoa löytyykin varsin runsaasti Kansallisarkistosta. Lisäksi Kirjav@ tietokanta listaa melko hyvin isään liittyvää kirjallisuutta.  Itse asiassa työmäärältään tämä voisi varsin hyvä kohde taidehistorian pro gradu työlle. Aineistoa ainakin löytyy todella hyvin. Taidegrafiikkaan liittyviä opinnäytteitä ei muutenkaan ole pahemmin suomessa tehty. Joten tässä suhteessa ajatus on kannatettava.

CV kyllä kertoo yli kolmestakymmenestä palkinnosta, mutta ei kohdenna palkintoja teoksiin. Tällaiset tiedot pitäisi kerätä vähän sieltä sun täältä. Oheinen kuva on Olli ja Markku Valkosen Suomen Taide kirjasarjan osasta 6 (Nykyaika), jossa kerrotaan isän saaneen Suisto (1966) teoksella palkinnon Suomen Taidegraafikkojen kilpailussa samana vuonna. CV kertoo sen olleen I palkinto.

Isään liittyvältä blogilta löytyvä CV on versio, jota hän itse käytti viimeisinä aktiivisempina vuosinaan. Onhan se kaikkine kummallisuuksineenkin aika massiivista luettavaa.  

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...