Siirry pääsisältöön

Taiteellista huoraamista

Viime päivinä olen miettinyt taidekentällä yhä voimissaan olevaa käsitettä "taiteellinen huoraaminen".

Ilmaisu tarkoittaa sellaista taiteellista työskentelyä, jossa taiteilija tekee teoksia rahan ansaitsemismielessä. Tälläista toimintaa on esimerkiksi, teosten tekeminen hyvin myyvästä aiheesta, tilausteokset, muotokuvien teko, vaalitaulut tai muu vastaava. Taiteellisessa huoraamisessa taiteilija ikäänkuin jakaa luovuuttaan asiakkaalle rahasta. Ajatellaan että huoraava taiteilija on kyseenalaisella, syntisellä tiellä tyydyttäessään markkinavoimien taiteellisia tarpeita.

Vastakohtana taiteelliselle huoraamiselle on ns. vapaa taiteellinen työskentely ei-kaupallisine lähtökohtineen. Siis työskentely, jossa taiteilija keskittyy omien tärkeinä pitämiensä teemojen ja ideoiden työstämiseen, ilman taloudellisia taka-ajatuksia. Vapaa taiteilija käyttää luovuuden lahjaansa aidon "tositaiteen" tuottaamiseen ja hän varjelee lähtökohtaisesti neitsyyttään kaupallisia kähmintöjä vastaan.

Tässä asetelmassa on vahvasti myös uskonnollinen sävy. Neitseellinen, kaupallisesti synnitön taiteilija tuottaa aitoa taidetta museoiden ja muiden taiteen palvontapaikkojen tarpeisiin. Taiteilija on kuin kerjäläismunkki tai nunna joka valmistaa pyhiä taide-esineitä erilaisille taiteen pyhiinvaelluspaikoille, puhdasta taidetta jonka tarkoitus on koskettaa, herättää ajatuksia, nostaa esiin epäkohtia, kritisoida, tarjota lohtua ja näyttää suuntaa. Tätä kun ajattelee niin ehkä taideyliopistojen yhdistämisessä pitäisi etsiä liittolaisia myös uskontotieteen suunnasta.

Asetelmakin on kuin suoraan evankeliumi tekstistä: "Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä "taidejumalaa" että mammonaa."

Taideuskonnollista idyliä vain häiritsee se tosiseikka että aika harvalla taiteilijalla on varaa olla taideneitsyt. Käytännössä kentällä häärää monenkirjava joukko kaikenlaista osa-aikahuoraa ja puolineitsyttä ja erilaisia rooleja vedetään aina tilanteen mukaan. Mukavaa on esiintyä neitsyenä apurahojen avulla tai jos elämäntyyliin on muuten varaa tai jos omaa poikkeuksellista sisua kituuttelussa.

Mutta lopulta kaikki on pelkkää silmän lumetta, sillä raha liittyy jossain vaiheessa kaikkeen taiteeseen oli se sitten kuinka ei-kaupallista tahansa, joko suoraan lätkäistynä hintalappuna tai sitten apurahojen salakaavussa.

Näyttäkää minulle minulle taiteilija joka väittää olevansa vapaa, myös rahan rasituksista vapaa, niin minä näytän teille valehtelijan. Kukaan ei ole rahasta tahraton ja jokaisessa taiteilijassa asuu pieni sivutoiminen huora.

Kun uskonto sekoituu taiteeseen niin aivan normaali työnteko saadaan näyttämään likaiselta. Muilla aloilla vastaavaa huoraamista kutsutaan elinkeinotoiminnan pyörittämiseksi tai ammatinharjoittamiseksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä