Siirry pääsisältöön

Tallinnan nykyarkkitehtuurille

on leimallista nuorekkuus. En tunne sen kummemmin Viron arkkitehtien taustoja tai ikä haarukkaa, mutta veikkaisin että nuoret ovat asialla, kuten kaikkialla yhteiskunnassa. Hotellin johtaja saattaa olla kaksivitonen ja menestyneen yrityksen omistajat kolmekymppisiä, eikä palvelutiskien takaa juuri yli 40-vuotiaita tapaa.

Tämä asuinalue löytyy Tallinnan itäpuolelta Narvan maantien ja meren välistä Pirittaan päin kuljettaessa. Vain muutama kilometri keskustasta. Mielestäni hienosti toteutettu ja ympäristöönsä hyvin istuva asuinalue.

Pitäisikö nuoret päästää meilläkin laajemmin puikkoihin tekemään yhteiskunnan nuorennusleikkausta ja ottamaan pesäeroa edellisten sukupolvien konsensus-suomeen? Kannatan!

Kommentit

S sanoi…
Satuin vahingossa sivuillesi ja hätkähdin, kun kuvissa näkyi kovin tuttu paikka: olen asunut viime talvena perheineni kuvaamassasi talossa. Tosi on, alue on erittäin kivaa, mutta myös kallista, minkä takia emme enää siellä ole. Myöskään tuo akvaarioasuminen suurine ikkunoineen ei ollut meidän juttumme.

Eilen huomasin siellä päin ajellessa, että aivan ko. kerrostalojen lähellä ollut pieni kauppakeskus oli kadonnut. Oli näköjään räjäytetty kokonaan, ja nyt siellä rakennettiin jotakin uutta. Tallinnalaista uudisrakentamista tyypillisimmillään.
Luovuksissa sanoi…
Kiitän kommentista. Toivottavasti raha ei ratkaise aivan kaikkea ja Tallinnassa voitaisiin säilyttää myös vanhoja ja todella ainutkertaisia puutaloja mahdollisimman paljon. Aika runsaasti niitä on vielä jäljellä, mutta kuinka kauan kun rakennustahti on nykyisen lailla vauhdikasta...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä