Siirry pääsisältöön

Luovuus on rakkautta, rauhaa ja kiimaa

Yksi luovaan työskentelyyn liittyvä ongelma, johon törmään aika usein on työskentelyn katkonaisuus. Aina en muista (tai malta) sulkea ylimääräisiä, häiritseviä asioita luovan työn ulkopuolelle. Eli en osaa rauhoittua luovan työn ääreen vaan pompin touhuilemassa kaikenmaailman asioita, jotka ehtisi hoitaa myöhemminkin.

Taiteilijan työpäivään sisältyy muutakin kuin taiteellista työskentelyä: on teosten kuskaamisia, kehystäjällä juoksemisia, kontaktien pitoa, tietokoneasioita ja kirjanpitoa jne. Joskus jokin tekemätön asia vaivaa niin että sitä alkaa hoitamaan luovan työskentelyn kustannuksella.

Työpöydän ääressä voi mieleen nousta ajatuksia. Onkohan se ja se jo vastannut sähköpostiini? Tai joku soittaa, niin että soittajan asiat vaativat "välittömiä toimenpiteitä". Tai sitten jokin asia vain stressaa, niin että se on kokoajan päällimmäisenä mielessä.

Luovaan työskentelyyn kuuluu oleellisesti oikea rytmi. Olen vuosien varrella kokeillut monia tapoja rytmittää työpäivät tai viikot. Nyt olen hylkäämässä viimeaikaisen "kaikkea sekaisin ja mitä milloinkin"-työskentelyn ja palaan järjestelyyn, jota pidin aikaisemmin yllä.

Eli pyrin rauhoittamaan aamupäivät vain ja ainoastaan luovalle työskentelylle. Ei puhelinta, ei edes tietokoneen (tavaksi tullutta) joka aamuista avaamista, sillä jos koneen avaa, niin siinä helposti katsoo samantien postit (ja blogi kommentit) yms. ja niin luova aamupäivä alkaa murentua.

Pohjimmiltaan tässä on kyse turhan stressin eliminoimisesta. Stressi on luovuuden vastavoimia. Se edustaa kiirettä, hosumista, sydämmen tykytyksiä eli jonkin sortin pelkoa.

Luovuus taas rakentuu rauhasta, (itse)rakkaudesta ja "kiimasta". Mutta suurinkin into laantuu takuuvarmasti, jos väliin kuuntelee anopin vuodatuksia. Luovuus on herkkää ja se vaatii tilaa ja rauhoittumista ympärilleen, jotta oikea latinki löytyy. Tätä opettelen taas kantapään kautta. Asian edessä ei auta muu kuin nöyrtyä.

Kunnollista jälkeä ei vain yksinkertaisesti saa aikaan jos kokoajan työskentely häiriintyy, joko omasta tai toisten toimesta. Parhaat teokset syntyvä vain tositarkoituksella ja keskittyen. Huipputeos edellyttää huippusuoritusta ja huipputulosta ei synny, jos ei järjestä itselleen hyviä olosuhteita.

Tästä lähtien olen luovuksissa heti aamusta ja vasta iltapäivän puolelle ajatus kirkastunee muille asioille. Älkää siis häiritkö ennen klo 13.00.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä