Siirry pääsisältöön

Taidemaailma on mielipide-taiteilijoita pullollaan.

Käsite "vapaa taide" tarkoittaa suunnilleen sitä, että taidetta tehdään taiteilijan omista lähtökohdista käsin, ilman vapautta rajoittavia sivujuonteita, kuten kaupallisia päämääriä tai tavoitteita yleisön miellyttämisestä. Taiteellisesti "tinkimätöntä" tekemistä siis.

Vapaa taide on kuitenkin vain teoreettinen käsite, jota ei oikeasti ole olemassa. Taiteilijan työskentelyä rajoittaa hänen omat uskomuksensa ja maailman käsityksensä. Se mihin uskoo, välittyy teoksissa.

Vapaimmillaan taide on silloin, kun sitä tehdään mahdollisimman pitkälle luovuudesta käsin, pyrkien eliminoimaan kaikki ylimääräiset rajoitteet pois työskentelystä. Rajoitteita ja muita vapauden esteitä on työskentelyssä läsnä jokatapauksessa, joten teoriassa lienee kaikkein vapainta sellainen työskentely, jossa laitetaan sivuun omat käsitejärjestelmät ja erilaisiin asioihin laitetut leimat ja edetään teoksen kanssa seikkaillen välineen ja luovuuden ehdoilla. Ja tämä on todella vaikeaa, jopa mahdotonta.

Mutta asiasta voi kyllä saada aavistuksen. Ota vaikka mikä tahansa kuva (tai viivapiirros) ja kopioi se viivapiirroksena. Ja sitten ota jokin toinen kuva ja kopioi se vastaavasti, mutta katsele kuvaa (vain ja ainoastaan) ylösalaisin. Ja kas kummaa, prosessi kulkeekin nyt eri tavalla. Nyt joudut luopumaan käsitteistäsi. Et enää tunnista kuvassa olevia asioita ja et voi antaa niille nimiä ja ajatella "nyt piirrän nenän" tai "leuan kaari menee tästä" tms. Vaan nimileimat katoavat ja joudut vain katsomaan kuvaa viivojen, aukkojen ja erilaisten tasojen yhdistelmänä, joita koetat kynän (välineen) avulla laittaa järjestykseen. Työskentely näin on astetta vapaampaa ja enemmän luovuuden ehdoilla kulkevaa, kuin oikeinpäin kopioitaessa ja lopputuloskin on mielenkiintoisempi.

Usein puhutaan että taiteilija "haluaa sanoa jotain", tai "haluaa herättää keskustelua jostain asiasta". Mutta silloin kun ollaan jotain mieltä jostain, niin taiteesta tulee politiikan väline, joskus jopa propagandaa. Ja aina kun ollaan mukana puolustamassa erilaisia asioita tai nostamassa esiin yhteiskunnallisia epäkohtia, niin se ei kyllä ole vapautta, vaan näkemysten kaupustelua tai korkeintaan ehkä mielipiteen vapautta.

Ja virheellisesti vapaan taiteen käsite liitetään juuri tämänkaltaiseen tekemiseen. Parempi käsite olisi "mielipide-taide", sillä siitähän on kyse, eli siitä että taiteilija "tekee ja puhuu mitä huvittaa" ja käsittelee teemoja jotka kokee itselleen tärkeiksi, tai asioita joiden orjuuttama on tai ovat muuten vain muuttuneet pakkomielteeksi. (Pakkomielle on taas lähisukua ns. inspiraatiolle, mutta siitä joku toinen kerta...)

Tässä on myös taiteen ja käsityöläisyyden ero. Käsityöläinen tekee sitä mitä osaa ja ajattelee asikkaitaan ja haluaa miellyttää näitä. Taiteilija taas tekee ja puhuu mitä huvittaa ja siitä minkä milloinkin tärkeäsi kokee. Ja pyrkii miellyttämään lähinnä itseään.

Kommentit

Maireanna sanoi…
Sinäpä sen sanoit. Mielipiteiden ja orjuuksien seassa seikkaileva, taiteella ilmaiseva, kantaa tietämättään monia orjuuksia vaikka ei tiedostaisikaan niitä itse.
Luovuksissa sanoi…
Niin, kaikki ei ole aina sitä miltä päältä katsoen näyttää. Ja miksi ei asioista voisi myös puhua niiden "oikeilla" nimillä, tai ainakin oikeassa merkityksessä.
Katja Tanskanen sanoi…
Mielenkiintoista pohdintaa. Toisinaan hiukan huvittaa "vapaiden taiteilijoiden" illuusio siitä, että he tekevät vapauden mahdottomuudesta huolimatta vapaampaa tai korkeampaa taidetta kuin esimerkiksi "mielipidetaiteilijat".

"Mielipidetaiteesta" on syntynyt unohtumattoman hienoja, koskettavia ja laadukkaita taideteoksia. En usko, että mielipidetaiteilijoita tapetaan pelkästään politiikan vuoksi. Pelkkä mielipiteen vapauskaan tuskin saa joitakin "taiteilemaan" ase ohimolla.

Vierastan vastakkainasetteluja "virheellinen" ja "oikea".

Jossakin mielessä olemme kaikki mielipidetaiteilijoita, jollaisena sinäkin ilokseni näyttäydyt tässä blogissasi.
Luovuksissa sanoi…
Vapaa taide on sitä mitä kaikki haluavat tehdä, minäkin, mutta vapaus on vain käsite, jota ei oikeasti ole olemassa kun jokainen on jokatapauksessa omien uskomustensa, aatteidensa ja systeemin ym. (vaikkapa apurahajärjestelmä, suomalaisuus, sukupuoli jne. ) "vanki".

Vapaassa taiteessa on kyse enemmänkin vapaan taiteilijan elämäntavasta, jossa saa tehdä mitä huvittaa. Ja tämähän on mukavaa ja tavoittelemisen arvoista.

Mutta kyse on pitkälle mielipiteen ilmaisun vapaudesta.

Vapaan taiteen vastakkaisesta suunnasta löytyy sitten vähän kahlitumpaa taidetta, kuten kaupallinen taide, esim. tilaustyöt, joita itse teen suht säännöllisesti, rahoittaakseni vapaan taiteilijan elämäntapani.

Todellinen vapaus taiteenteossa löytyy luovuudesta, luovasta työskentelystä ja itse en ole havainnut vapaudessa eroja jos vaikka työstän täysin kaupallista tilausteosta tai teen vapaata teosta jostain itselleni tärkeästä teemasta.

Kaikki on yhtä ja samaa. Ja lopulta vain sillä on merkitystä onko teos tehty hyvin vai ei.
Katja Tanskanen sanoi…
Minunkin mielestäni kaikki on yhtä ja samaa.

Onneksi vankeudestakin voi nauttia.
Homo Garrulus sanoi…
Tämä on tärkeä aihe koska lisäävät pian taiteen kautta maailmankatsomusta kouluihin ja uskon, että puihin mennään siinä, miten taidetta kenties pitää analysoida vaikka sen laatua ei analysoisi ollenkaan (ie jättää vapaasti kullekin itselleen).
Taide, taiteen genre, taiteen tekniikka, taiteen konteksti, taiteen tekijän nimi, taiteen sisällön aihepiiri, taiteen sisällön aihepiirin relevanssi, taiteen sisällön esittämisen suhde johonkin kohteeseen...jne jne eli mielipiteet pitäisi yleensä denotoida - ja sitä harvoin tehdään.

Unohdin vielä taiteen raamit.
Nekin antavat automaattiohjaus-ihmiselle yleensä signaalit ns. tykkääkö vaikö ei.
Luovuksissa sanoi…
Näinhän se on, taide on osa tätä ja siihen sekoittuu kaikenlaiset asiat joita yhteiskunnassa muutenkin vaikuttavat.

Ja taidetta tehdään hyvin erilaisista motiiveista käsin kuten: yhteiskunnallisen keskustelun herättely, oman taiteellien maineen tavoittelu, poliittiset ideologiat, kulutuskritiikki, ympäristöpolitiikka jne.

Puhdas "aito taide" eli vapaa taide on olemassa vain sanana/käsitteenä,
jota tarvitaan kun perustellaan taiteen tarpeellisuutta ja vapaan taiteilijan elämäntapaa.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...