Aamun Hesari julkaisi ilokseni mielipidekirjoitukseni, koskien taiteilijoiden toimeentulo-ongelmia ja taiteen keskustoimikunnan uudistamishanketta. Teksti syntyi oikeastaan tämän blogi tekstin innoittamana. Tässä kirjoitus:
Taiteen rahoitusta uudistettava rohkeasti
Taiteen keskustoimikuntaa ollaan uudistamassa Suomen Akatemian kaltaiseksi itsenäiseksi instituutioksi kuten Hs 12.1. asiasta kertoi. Toivottavasti tässä ei nyt pedata taiteen tohtoreille parempaa tulevaisuutta tutkija-taiteilijoina ja tämä yksittäisten taiteilijoiden rahoituksen kustannuksella.
Taiteilijoiden vaikeus tulla toimeen omalla työllään on taidekentän suurin yksittäinen ongelma. Hs 5.1. artikkelissa uutisoitiin kuinka näyttelyt ovat kuvataiteilijalle tosiasiassa menoeriä eivätkä niinkään ansion tuojia. Käytäntö on että taiteilija tekee työtä esimerkiksi museoiden hyväksi ilman mitään korvausta.
Nyt kun taiteen keskeistä rahoittajaorganisaatiota ollaan uudistamassa, niin toivottavasti uudistajilla löytyy rohkeutta ajatella asiat laajemmin ja nimenomaan taiteilijoiden toimeentulon näkökulmasta.
Esimerkiksi onko mahdollista muuttaa järjestelmää niin, että museoilla olisi mahdollisuus vaikka palkata taiteilijoita määräajoiksi museoon töihin näyttelyä tekemään?
Tai voisiko olla olemassa julkinen tietokanta, jossa yksittäiset taiteilijat esittelevät työskentelyään, ja jossa kukatahansa voisi ryhtyä mesenaatiksi tukemaan haluamiaan taiteilijoita ja taidehankkeita? Ja voisivatko taidetta tukeneet mesenaatit kenties saada rahoilleen jonkinlaista vastinetta, kuten verovähennyksiä, kulttuuriseteleitä, pääsylippuja, taideteoksia tai muunlaisia taidesuoritteita?
Toivottavasti uudistamiseen löytyy rohkeuden lisäksi tahtoa koko taidekentän laajuudelta.
19.1.2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Taidegrafiikan sanakirja
TAIDEGRAFIIKKAAN LIITTYVIÄ KÄSITTEITÄ JA MENETELMIÄ Taidegrafiikka on kuvataiteen laji, jossa taiteen tekoon sekoittuu erilaisten painotekni...
-
Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien ristey...
-
Longer version of this article is at my homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compa...
-
Laitan tähän piirtämisjumpan rungon, jota voi vapaasti soveltaa kuvataiteen opetuksessa ja muissa yhteyksissä. Perusajatus tässä on järjestä...
14 kommenttia:
Hyviä asioita, hyvä kun jaksat kirjoittaa!
Kyllä se kannattaa olla sitkeä tuonne lehdistöön päin sillä joskus se sihti hoksaa että tuossahan puhutaan asiaa. Painopiste tärkeydestä on mielestäni lehdistössä mennyt sivuraiteille joten saadaan kynsinhampain tapella että puhuttais asiaakin välillä!
Hienoa että sait läpi.
Kiitos, että kirjoitat blogia aktiivisesti ja pidät esillä keskustelua taiteilijan toimentulosta.
Lukiessani uutista Taiteen keskustoimikunnan uudistamisesta, itselläni ensimmäinen ajatus oli, että toivottavasti asiassa kuullaan taiteen kentää laajasti eikä vain muutamaa virkamiestä tai taiteilijaa.
Meidän kaikiien taiteilijoiden pitäisi nyt olla aktiivisia ja vaatia oikeudenmukaisia ja tasapuolisia uudistuksia eli julkisiin tiloihin
tehdystä työstä korvaus myös tekijälle!
Maija
Kiitos rohkaisusta. Avaan kyllä suuni jatkossakin kun paikka tarjoutuu.
Anna
Läpimeno Hesariin on tullut yhä vaikeammaksi, kun rajasivat mielipiteiden määrän yhteen sivuun. Jokaista julkaistua teksti on seulottu moninkertaisesta määrästä, joten nopea ainakin kannattaa olla jos sinne yrittää tekstiä laittaa...
Heliku
Toivottavasti muutkin avaavat suitaan, jottei tämä mene taas muutamien taiteilijoiden satunnaisiksi huuteluiksi.
Harmitti näin jälkikäteen vähän etten tajunnut oikaista tässä samalla 5.1 Hesarissa ollut virhettä, sitä etteivät galleristit muka peri lainkaan vuokraa...
Itselläni ei kauheasti ole kokemuksia galleria-sektorilta. Ne harvat kerrat, kun minua on pyydetty pitämään näyttelyä, olen saanut tilan maksutta käyttööni. Jos joku galleria on halunnut vuokraa, olen kieltäytynyt kunniasta johtuen omasta rahatilanteestani. Selvästi tälläkin sektorilla on paljon parannettavaa...
Itse olen kokenut erityisen epäoikeudenmukaisena verorahoilla toimivien, kunnallisten ja valtiollisten näyttelytilojen toiminnan. Ne kun aina vetoavat gallerioihin ja hakevat rahoitusmalleja sieltä.
Joo, ehkä taiteilijoita varten voisi olla olemassa "galleriarekisteri" tai vastaava... tai jonkinsortin työehtosopimus jossa määritellään tai suositellaan näyttelyn pitökäytännöt ja prosentit.
Aika kirjavaahan tämä on. Asioista, myös rahaan liittyen, pitäisi kyetä puhumaan avoimemmin ja laajemmin.
Nyt liikkuu kaikenlaisia huhupuheita, joista ei oikein ota selvää. Tänään soitti eräs kollega, taidemaalari, ja väitti kuulleensa että jopa 70% on vaadittu taiteilijalta provisiota.
Tarvitaan avoimmuutta ja paljon keskustelua, se on oikea tie joka varmasti auttaa kaikkia pitkällä tähtäimellä, myös galleristeja.
Tuollaiset provisiot ovat kyllä aivan järkyttäviä, kun ajattelee, että taiteilija näyttelyä valmistellessaan on kustantanut oman työhuoneensa ja maalausvälineensä ym menot.
Olen kuullut, että keski-Euroopassa on aivan yleistä tehdä 30-70 sopimuksia gallerian hyväksi. Jossain mättää ja pahasti!
30% ei ole paha, 50% on kansainvälinen normaalikäytäntö ja sen yli menevä on ahneutta.
Keskustelua tästä varmasti tarvitaan...
Huomasithan, että eilinen HS-mielipidekirjoituksesi on julkaistu Tatu-sotu-blogissa yhdessä 5.1. julkaistun jutun kanssa.
Kiitos tiedosta, käyn kurkkaamassa.
Olen samaa mieltä, hurrasin täällä ääneeni kun luin tekstisi.
Gallerioista muuten puuttuvat sellaiset ihmiset joita on monissa museoissa, eli museolehtorit, joiden tehtävänä on myös opettaa näyttelyissä kävijöille jotain kuvataiteesta.
Sellaiseen ehkä voisivat osallistua myös kuvataiteilijat?
Tarkoitan tässä sitä, että hirveän moni ihminen sanoo että kävisin mielelläni näyttelyissä, mutta en "ymmärrä" kuvista mitään!
Ripsa,
kiitos rohkaisusta. Niin kuin olen joskus aiemminkin sanonut, että ongelma ei yleensä ole hyvien ideoiden puute, vaan se että niiden toteuttajia on harvassa ja resurssit ovat rajalliset.
Ja jonkinlainen ongelma on tuokin että "kaikki pitää ymmärtää" ja asettaa johonkin lokeroon pään sisällä. Olisiko niin, että jos ei jotain ymmärrä, niin elämä ei ole enää hallinnassa?
Tai sitten niillä jotka "eivät ymmärrä" on vain yksinkertaisesti jarrut päällä, eikä näkökyky riitä.
Tähän on kyllä syynä mielestäni se, että joka helkkarin tuutista tulee mainontaa, joka on tökeröä, tarkoitan siis visuaalis-esteettisesti.
En tiedä missä noita tekijöitä koulutetaan, todennäköisesti ei missään. Ei väriopista hajuakaan, ei erilaisten viestien rinnakkain sijoittamisesta, ei sitten niin mistään.
Keitä nämä mainostoimistojen tyypit ovat?
No, joka vuosi alalta poistuu kuvataiteilijoita muihin töihin ja kaikki eivät suinkaan päädy opettamaan, vaan osa mainosalalle töihin...
Lähetä kommentti