Siirry pääsisältöön

Vapaata vai vastuullista taidetta?

Taiteen vapaus on tärkeä asia taiteen kentällä ja sitä puolustetaan sananvapauteen, perusoikeuksiin vedoten. Taiteen vapaus on kuin kiveen hakattu "totuus", jota ei saa epäillä. Vapauteen näyttää kulminoituvan taiteen tekemisen ydin ja tarkoitus.

Vapaudesta on julkaistu myös kirja "Taiteen vapaus perusoikeutena" (Pauli Rautiainen, Taiteen keskustoimikunta, tutkimusyksikön julkaisu n:o 33), jossa tarkastellaan taiteen vapautta lainsäädännön näkökulmasta. Taiteen vapaus on kirjattu ylös suomen lakiin, perusoikeudet 16.3§, jossa taataan taiteen vapaus hyvin lavealla, epämääräisellä ja runsaasti tulkinnan mahdollisuuksia sisältävällä tavalla: ”Tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.”

Asia on ongelmallinen jo pelkästään siksi, että taiteen käsite on jatkuvasti muutoksessa ja epämääräinen. Ja miten voidaan määritellä taiteelle vapaus, kun ei pystytä kunnolla vastaamaan kysymykseen: mitä taide on?

Taiteen ydinalue on tässä selkeä. Maalaukset ja perinteinen tekeminen on helppo nähdä taiteena, mutta ongelmia syntyy reuna-alueilla, taiteen marginaaleissa, kuten vaikkapa graffiteissa ja käsitetaiteen alueella.

Valtio "turvaa" taiteelle vapauden. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että taiteilijana saan tehdä lähes mitä huvittaa. Täytyy vain varoa tekemästä asioita, jotka voidaan tulkita "rikoksiksi" tai loukkaavat yleistä moraalitajua, mikä taas on kokoajan muuttuva käsite. Yleisimmät taiteen vapauden hinkkausalueet ovat erilaiset epäsiveellisyyteen, uskonrauhaan ja kunnianluokkaukseen liittyvät asiat.

Nyt kirjaa lukiessa, ja jo pitkään vapauskeskustelua seuranneena, en voi muuta kuin hämmästyä sitä kuinka vähän, (käytännössä ei olenkaan), vapauden yhteydessä puhutaan vastuusta. Eikös jo vanha sanontakin kerro että "mitä suurempi vapaus, niin sen suurempi on myös vastuu".

Jäin miettimään mitä on vapaus, jos vastuuta ei oteta samalla huomioon? Kirjailija Riikka Pulkkinen sanoi muutama viikko sitten sunnuntain Hesarissa (14.12.2008) "Vapauden rajat"-artikkelissa että "Vapauksien ja oikeuksien kartoittaminen ei riitä. On puhuttava vastuusta." Samassa artikkelissa Pentti Linkola vertaa vapaata ihmistä tuhoa kylvävään hirviöön ja kertoo vapaus sanan olevan pahimpia mahdollisia kirosanoja mitä maan päältä löytyy.

Ja siteerataan tässä samaan pötköön vielä Abraham Lincolnia: "Maailma ei koskaan ole pystynyt määrittelemään käsitettä vapaus."

Voisihan vastuun nähdä taiteessa myös positiivisena asiana, eikä vain moralistien yrityksenä rajoittaa taiteen tai sanan- ja ilmaisunvapautta. Monilla aloilla jo on omat eettiset ohjeensa ja suosituksensa. Miksi emme myös taiteessa voisi keskustella taiteilijoiden vastuista ja oman eettisen "ohjeiston" laatimisesta?

Kommentit

Katja Tanskanen sanoi…
Monipuolista pohdintaa.

Mitä on taide? Siitä kiistellään aina. Taiteen sisällä myös eri taiteenlajit käyvät keskinäistä ja omaa sisäistä kilpailuaan. Joillekin vaikkapa viihdemusiikki ei ole taidetta, olipa se minkä tasoista tahansa. Moderni taide kuvataiteissa on monelle pelkkiä merkityksettömiä viivoja.

Mitä on vapaus? Olen Lincolnin kanssa samoilla linjoilla: "Maailma ei koskaan ole pystynyt määrittelemään käsitettä vapaus."

Mitä on vastuu? Mistä ottaisimme vastuuta? Taiteilijoiden eettiset ohjeistot ovat jossakin mielessä hyvä idea. Mutta kuka ne laatisi ja millä perusteilla? Ja kävisikö taiteilijoiden ohjeistojen kanssa samoin kuin toimittajien ohjeistojen kanssa? Kuka niitä ohjeistoja loppujen lopuksi noudattaa?
Aina silloin tällöin törmää väitteisiin että taiteilijaa eivät koske samat eettiset velvoitteet kuin muita ihmisiä. Ja siksi taiteen varjolla saa tehdä teon x jota ei-taiteilija ei saisi tehdä. Entä jos asia onkin niin yksinkertainen, että taiteilijuus ei vaikuta yhtään mitään henkilön vapauksiin ja vastuisiin. Kaikki ovat vapaita ja vastuussa. Vaan kenelle? Eettisen ohjeiston pohtiminen voisi ajatusprosessina olla kiintoisa, mutta en usko että siitä voisi tulla kovin käyttökelpoista nimenomaan taiteilijoiden näkökulmasta sen vuoksi, että taiteen tekeminen on inhimillistä toimintaa par exellence ja sitä koskevat juuri ne yleisimmät eettiset vastuut jotka koskevat aivan kaikkia ihmisiä...

Vastuun ottaminen on muuten tosi hankalaa, kun toimintansa seurauksia ei voi nähdä ennalta. Joutuu vähän niinkuin Oidipuksen saappaisiin, ei tiedä mitä on tehnyt ja silti kantaa vastuun.
Luovuksissa sanoi…
Katja

Niin siinäpä se, mitä on vastuu, taiteilijan vastuu? Tämä liittyy kai lopulta suurempaan kokonaisuuteen, ihmisenä olemisen vastuuseen, joka koskee kaikkia. Yleisen moraalikoodin laatiminen taiteelle menee ehkä liikaa uskonnon puolelle? Ja Jos sellaiset tehdään niin niiden pitäisi olla aika yleisluontoiset ja suuntaa-antavat.

Mutta eettisistä ohjeista pitäisi kyllä keskustella ja kaikilla aloilla, ennenkaikkea ympäristöasioiden näkökulmasta.

Ja kuka sitten lopulta noudattaa niitä?

Ehkä kysymyksen voisi yrittää nähdä niinkin että onko kenelläkään jolla on aivotoimintaa varaa jättää niitä (jos mukana ympäristönäkökulma) huomioimatta, jos vaihtoehto on että maailma hautautuu jätteeseen?

Ja tälläisten ohjeistusten laatimen kuuluisi tietysti alan järjestöille.
Kyllä! Liittyen vastuuseen ympäristöstä voisimme tosiaan pystyttää aivoriihen jossa neuvoisimme/piiskaisimme toisiamme ekologisempiin ratkaisuihin. Tämä on alue jolla eettiset valinnat konkretisoituvat selkeimmin ja on myös aika helppoa ohittaa omatunnon ääni taiteellisesti korkeatasoisen ratkaisun ajaessa ekologisen ohi.
Luovuksissa sanoi…
Maija

Vaikein läksy minulle taiteilijana vastuunkantamisessa on ollut sen myöntäminen, että taiteen lisäksi myös talousasiani ovat omalla vastuullani. Se että esim. apurahajärjestelmä, pienet taidemarkkinat, mesenaattien, galleristien tai muiden taiteilijan asioiden hoitajien puute tms. syyt eivät ole vastuullisia omaan surkeaan taloustilanteeseeni vaan että minä itse olen vastuussa. Ja että voin myös itse kantaa vastuuta omista tästä ammatin puolesta.

Taiteenteossa olen taas ollut välillä liiankin "vastuullinen" eli muita huomioiva, joskus jopa niin että se on rajoittanut luovuutta.

Ja tuo on mielenkiintoinen kysymys, että kenelle lopulta ihminen tai taiteilija on vastuussa? Itselleen, kanssaihmisille, verovirastolle, tuleville sukupolville, Jumalalle vai kenelle?

Ja mitä vastuunkantaminen lopulta on? Onko se "katumusta ja parannuksen tekoa" ja oman toimintansa muuttamista parempaan, vastuullisempaan suuntaan?

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä