Siirry pääsisältöön

Ars Lenis - hidas taide tulee

Taidekentällä on yllättävä ongelma, taidetta nimittäin syntyy aivan liikaa ja sen säilyttäminen on mahdotonta. Suomen museot ovat pullollaan taidetta, sellaiset 300 000 taideteosta noin 4,5 miljoonan museonimikkeen joukosta.

Taiteilijoita on liikaa tämän kokoiseen maahan. Useita tuhansia riippuen siitä miten lasketaan. Jo pelkästään Taidemaalariliitossa on jäseniä yli 1300 ja tähän kaikki muut vielä päälle.

Joskus kuulin kuvataiteilijoiden kokonaisluvun olevan jossain 4500 paikkeilla, mene ja tietä. Ja tietysti uutta taiteilijaa pukkaa alalle satamäärin joka vuosi. Onneksi on myös poistumaa. Kaiken kaikkiaan eri taideammateissa (kuvataide, rakennustaide, valokuvataide, elokuvataide, näyttämötaide, kritiikki, säveltaide, tanssitaide, kirjallisuus jne...) työskentelee vajaat 20 000 ihmistä.

Jos ajatellaan, että yksi kuvataiteilija tekisi keskimäärin 1000 taideteosta elämänsä aikana, niin se tekee miljoonittain teoksia nyt työskentelevältä taiteilijakunnalta. Kaikki taide ei yksinkertaisesti mahdu mihinkään. Museot eivät halua teoksia edes lahjoituksina kalliiden vakuutusmaksujen ja varastoinnin takia, paitsi erikoistapauksissa.

Ongelman ratkaisuksi on ehdotettu mm. megaluokan taidevaraston perustamista. Mutta se lienee mahdoton toteuttaa, koska varastointi pitäisi kuitenkin järjestää laadukkaasti (sopiva lämpötila ja kosteus) ja hanke tulisi aivan järjettömän kalliiksi toteuttaa.

Mikä tällaisessa tilanteessa on taiteilijalle järkevää? Ainakin se, ettei taidetta kannata tehdä liukuhihna periaatteella. Tulevaisuudessa (ja jo nyt) keskinkertaisuus päätyy mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaatopaikalle. Määrä ei korvaa laatua. Nyt jos koskaan kannattaa hidastaa tahtia ja panostaa vain laatuun, periaatteella vain vähän ja hyvää. Työstää ideoitaan ja teoksiaan pitkään ja hartaasti.

Ehkäpä joskus voisi järjestää "hitaan taiteen" näyttelyn, jonka jokaista teosta on valmistettu vuosia. Tuossa maalaus jonka maalaaminen vei aikaa 3 vuotta ja tuossa grafiikan teos, jota piirrettiin 2 vuotta ja tuossa valokuva, jota tavoiteltiin 7 vuotta. Tämä jos mikä olisi omiaan nostamaan taiteen yleistä kiinnostavuutta ja arvostusta. Uuden taidesuuntauksen tai kategoroinnin nimi voisi olla vaikkapa Ars Lenis eli hidas taide.

Toinen "ratkaisu" taiteilijalle voisi olla se että aina päivän päätteeksi kaapii maalauskankaan puhtaaksi ja aloittaa seuraavana päivänä työn alusta. Taideterapiaa parhaimmillaan, joka vie myös peruskysymysten äärelle: miksi ylipäätään teen taidetta? Siksikö että nautin maalamisesta, itse työskentelystä vai siksi että teokset jäisivät elämään ja samalla saisin kirjoittaa elämän tauluun "minä olin kerran täällä" puumerkkini?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...