Siirry pääsisältöön

Mitä on 'hyvä' taiteessa

Tänään Hesarissa Taidekeskus Salmelan toiminnanjohtaja Tuomas Hoikkala puolustaa kesänäyttelyään samaansa tylyä kritiikkiä vastaan. Kriitikko piti kokonaisuutta huonona ja Hoikkalan mielestä se taas on hyvä. Väkisinkin tässä mietityttää mitä ylipäätään tarkoittaa taiteessa että jokin teos on 'hyvä' tai että joku on 'hyvä taiteilija'. Tätä 'hyvyyttä' myös apurahojen vertaisarviossa pyritään selvittämään.

Urheilusuorituksissa on selkeät mittarit. Se kuka esim. hyppää riman yli korkeammalta kuin useimmat on varmasti lajissaan hyvä. Hän voi myös harjoittaa hyvyyttään parantelemalla eri suorituksen osa-alueita. Ponnistusta, lihasvoimaa, kimmoisuutta, nopeutta, notkeutta, rentoutta, motoriikkaa, rytmintajua, pelonvoittamista, suorituspainetta, motivaatiota, keskittymiskykyä jne. Eli parantelemalla osatekijöitä sopivassa suhteessa kokonaissuorituskin paranee pikkuhiljaa aina omille äärirajoille asti. 

Taiteessa tämänkaltainen lähestyminen johtaa käsityöläistaitojen kehittymiseen, mikä sinänsä on hyvä asia. Lopputulos tällä tiellä on kuitenkin usein se että tekniikasta tulee pääasia ja tekeminen alkaa muistuttamaan jotain sen tapaista minkä Hesarin kritiikissä (kuvatekstissä) kuvaillaan olevan 'teknisesti mukiinmenevää, mutta sisällöllisesti kepeää taidetta'.  

Taiten tekeminen ei siis riitä taiteessa 'hyvyydeksi'. Miksi ei? Koska taide heijastelee tätä aikaa ja jatkuvasti luo nahkaansa ja hapuilee kohti jotain uutta ja tuntematonta. Jos käyttää esimerkkinä korkeushyppyä, niin taiteessa hypätään myös riman ali ja ilman rimaa. Hypitään tasajalkaa, takaperin ja kierteellä. Otetaan vauhtia katsomosta, loikataan ohi, ryömitään ja halataan pehmustetta ja niin edelleen. Se että joku edelleen hyppää vanhanaikaisesti korkeutta saattaa näyttää 'huonolta' silloin kun taidekentän suunnannäyttäjät ovat jo aikoja sitten siirtyneet korkeushyppypaikan pehmusteiden alla-oleviin sfääreihin etsimään sieltä jotain uutta 'hyvää'. 

Ehkä 'hyvä' taiteessa on ennenkaikkea 'sitä jotain' mikä tekee teoksesta mielenkiintoisen, saa teoksen elämään. Koskettaa tai tökkää katsojaa. Jotain mitä voisi määritellä sanoilla 'taiteen henki', jotain sellaista mitä ei ehkä voi opettaa kenellekkään, se joko on taiteilijalla tai sitten ei. Kyse on jonkinlaisesta karismasta, joka välittyy myös teoksen kautta.

Ja jos tähän vielä lisätään ammattimainen  toteutus, niin 'hyvyys' vaan lisääntyy. 'Se jokin joka teoksessa kolahtaa' tai 'karisma' ei myöskään pääse kunnolla esiin jos teos on kehnosti toteutettu. Voisi myös puhua 'persoonallisesta otteesta' tai 'käsialasta', mutta mielestäni karisma on aika hyvä sana tässä. Hyvä teos ei selityksiä kaipaa, se seisoo oman karismansa varassa. Ja vain on.  

Ehkä Salmelan ongelma on tässä. Karisma jää taka-alalle, kun piipitys ja lässytys varastavat päähuomion.

Kommentit

Hurmioitunut sanoi…
Tämä nostattaa kyllä aina keskustelua, että mitä se hyvä nyt lopulta itse kenellekin tarkoittaa. Se on vain fakta että jokaiselle se omaa silmää miellyttävin teos on jollain tapa erilainen kuin toiselle. Itse en ole näyttelyä nähnyt, mutta pidin kritiikistä siinä mielessä että siinä otettiin kantaa myös näyttelyn esillepanoon ja ympäröivään tilaan, sillä tämä vaikuttaa myös näyttelykokemukseen voimakkaasti. Minusta liikutaan aina vähän heikoilla jäillä tämän "hyvä ja huono" arvioinnin kanssa jos ei osaa uskottavasti ja perusteellisesti perustella miksi joku on, tai ei ole, hyvää taidetta. Kommenttiin tulisi vetää itsensä mukaan jotta se saisi taakseen uskottavuutta.

Kiitos mielenkiintoisesta ja ajatuksia herättäneestä tekstistä!
Liisu sanoi…
Jaa'a! Mikä on hyvää taidetta?

Tuntuu, että nykyään tapahtuu harvoin sellainen ihme, että pysähtyy näyttelyssä jonkun työn kohdalle ja haltioituu tai jotenkin ainakin innostuu ja ajattelee: Onpa hyvä!

Vähän useammin tapahtuu kuitenkin niin, että kun astuu ovesta sisään ja luo sellaisen nopean yleissilmäyksen seinillä oleviin töihin, sitä automaattisesti toteaa, onpa hyvä näyttely! Tai: ohoh, mitähän tämäkin tekijä on ajatellut, kun on maksanut suuren summan saadakseen tällaiset työnsä esille, ei olisi kannattanut!

Hyvän ja huonon taiteen ero on kai katsojan silmässä. Mitä enemmän on nähnyt taidetta eri yhteyksissä, sitä valmiimpi on asettamaan arvionsa töiden hyvyydestä tai huonoudesta.

Kaikkein eniten olen nähnyt näyttelyjä, jotka katsoo ja katsoo, tuntematta minkäänlaista liiikahdusta sisällään.

Surullista.
Luovuksissa sanoi…
hietzu, suhteellista varmaan tuo hyvä itse kullekin kuten sanoit. Joku saa kiksejä yksivärisen neliön äärelle, jotka muuten olivat muotia taiteessa 80-luvulla, jollekin toiselle se on vain tylsää värialue kankaalla jne. Näihän se on. ei kai lopulta ole mitään lopullista tapaa määrittää mikä hyvää on. Teoksesta tihkuva 'karisma' on vain yksi yritys hahmottaa asiaa sinne päin. Vaikka lopulta vain taidetaan kuitenkin tulla siihen että hyvää on se mistä kukakin pitää. ...ja myös siihen mikä on tässä ajassa muotia. yksiväriset neliötkin herättivät ihastusta taannoin, tänään uudet vastaavat eivät.

Liisu. Ehkä suuri osa kaikesta mitä taiteena tehdään on silkkaa roskaa. Todellista teoshelmeä on vaikea saada aikaa. Se on vähän samanlainen asia kun joku ajattelija kirjoittaa paksuja kirjoja koko ikänsä, niin silti noista tuhansista sivuista saattaa jäädä helmenä elämään vain yksi lause. taiteilijan pitäisi olla aika itsekriittinen siitä mitä laittaa esille ja pitää näyttelyitä riittävän harvoin.

Totta myös se että teosten säännöllinen katsominen kehittää silmää ja ehkäpä tätä kautta myös 'karisma' alkaa näyttäytyä yhä selvemmin.

Kiitos kommenteista teille molemmille.
Anonyymi sanoi…
Hyvä ja huono asetelma herättää aina mielenkiintoa ja luotaa kysymykseen mitä taide on? Olisi mukava kuulla määritelmiä. Yhden olen kuullut: "Taiteella on taideyhteisön hyväksyntä." Entäs "taideyhteisö", "raati" joka hyväksyy?

Hyvään ja huonoon taiteessa liittyy läheisesti myös "aika". Kuinka paljon onkaan esimerkkejä aikanaan väärin ymmärretyistä taiteijioista? Vaikka Vinsent rutisti kankaalle tuubi kaupalla väriä, eivät aikalaisensa ostajat olleet hänen auringonkukistaan kovinkaan kiinnostuneita.

Muuten tuo "sohvanpäällystaide" on aivan loistava käsite! :) Rinta rottingilla sanon, että Minun kodissani sohvan yläpuolella on suurin ja arvokkain tauluni kapeissa kullanvärisissä kehyksissä, ehdottomasti taiteen arvopaikalla numero yksi.

Nim. Kotini on linnani

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...