Siirry pääsisältöön

Kumu

Tallinnan uusi taidemuseo Kumu tuotti positiivisen yllätyksen kun saavuin museoon takakautta rakennuksen kakkos-sisäänkäynnin kautta. Ylhäältä mäen päältä avautuu hieno näkymä Kumuun portaiden ja patsaiden täydentäessä visiota. Mielestäni itäpuolen näkymä on varsin vaikuttava. Rakennus näkyy koko komeudessaan ja kaikki tuntuu olevan kohdallaan.

Sisällä rakennuksen halkoo "valorotko" samaan tapaan kuin Kiasmassa. Huomion arvoista ehkä onkin että museon arkkitehtikilpailun voitto tuli suomeen vuonna 1994 Pekka Vapaavuorelle vain vuosi sen sen jälkeen kun Kiasman kisa oli ratkennut Steven Hollille. Samanhenkisyys ja ratkaisujen samankaltaisuus onkin varsin ilmeistä.

Kiasma ehkä toimii paremmin sisätilojen suhteen ja on myös hieman selkeämpi. Kumussa ulkona koettu tunnelma lässähti pikkuhiljaa kun näyttelytilojen pienoinen sekavuus ja ripustuksen ahtaus rupesi vaivaamaan, ainakin näin ensikertalaista näyttelyvierasta.

Parasta sisätiloissa oli ehdottomasti veistospäiden huone, joka jo yksin on kokemisen arvoinen. Kumu on jokatapauksessa vierailun arvoinen kohde Tallinnassa. Alimmassa kuvassa on pari pari komeaa puuveistosta.

Kumu on Baltian maiden suurin taidemuseo ja sen nimi on lyhennetty sanasta KUnstiMUuseum. Kumu sijaitsee Kadriorgin puistossa keskustasta itään.

Kommentit

Hanna sanoi…
Oho, tosi kiva nähdä kuvia Kumusta (varsinkin nuo kuvat upeista veistoksista), ollaan suuntaamassa sinne koulun kanssa joskus tässä vuoden sisällä, vaikuttaa erittäin vierailun arvoiselta paikalta. Muutenkin blogisi on kiinnostava tälläiselle jota kuvataiteilijan työ kiinnostaa :>

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä