Siirry pääsisältöön

Kaupallista oikeaa ja ei-kaupallista vasenta

Tuon tuostakin törmää kaupallisen ja ei-kaupallisen taiteen määritelmiin. Niin kuin tänään Hesarissa, jossa asiaa sivuttiin artikkelissa, jossa pohdittiin taidekentän vasemmistolaisuutta. Artikkelissa todettiin että on todella vaikeaa löytää oikeistolaiseksi tunnustautuvaa taiteilijaa ja että oikeastaan vasemmistolaisuus on edellytys uran rakentamiselle suomalaisessa taidemaailmassa. 70-lukulainen poliittinen ajattelu on juurtunut syvälle asenteisiin. Jos olet taiteilijana väärän värinen, niin se asia kannattaa pitää omana tietona jottei "leimaannu" ja matkanteko käy turhan hankalaksi.

Taiteen myyminen on siis edelleen pahasta, kapitalistista hapatusta. Kaupallisuus on oikeistolaisuutta ja aito taide asuu vasemmalla. Mutta mikä oikein on kaupallista, mitä on kaupallisuus?

Jos myyn ja teen tilaustyön jonnekin, niin se on varmasti kaupallista... ehkä siis oikeistolaista? Mutta entä jos samaan paikkaan menee teos muusta "muuten vain-tehdystä" ns. omasta tuotannostani, "itsetutkiskelun hedelmä", jota ei ole tehty ketään tai mitään tarkoitusta ajatellen... olisiko kyse nyt vasemmistolaisesta teoksesta? Muuttuuko teos kaupan myötä kaupalliseksi? Siirtyykö se tai siirrynkö minä taidepoliittisella kartalla vasemmalta oikealle? Entä säilyykö teoksen ei-kaupallinen ts. aidon taiteen luonne, jos välissä on kauppias torjumassa rahan saastuttavaa vaikutusta?

Onko kaupallisen ja ei-kaupallisen taiteen ero siinä että kaupallinen myydään heti tai on jopa tehty myyntiä ajatellen. Ja että ei-kaupallinen, poliittisesti korrekti teos taas myydään myöhemmin ja mielellään jonkun toisen kuin taiteilijan toimesta? Tai sitten se myydään museoon, joka takaa teoksen ei-kaupallisen aitouden, vaikka hinta olisi kuinka kapitalistisen korkea tahansa.

Ei-kaupallisen teoksen "myynti" eli sen tuoma taloudellinen hyöty voi tulla myös jälkijunassa peitellysti, esim. apurahojen muodossa. Näin ajateltuna apurahat ovat eräänlaista rahanpesua, jossa likainen "oikeistolainen" raha pestään puhtaaksi "vasemmistolaiseen" kukkaroon sopivaksi ja kutsutaan sitä aatteelle sopivasti "taiteilijapalkaksi". Näin kaikkein kommunistisinkin taiteilija voi hyvällä omallatunnolla kannattaa esim. taiteeseen yleisesti nivoutuvaa elitismiä, mikä taas on oikeistolaisuuteen ja yläluokkaan liittyvä asia. Absurdia.

Hieman ilkeämielinen kärjistys, mutta asiat värjäytyvät aina sen mukaan miltä kantilta niitä tarkastelee. Ja minä yritän katsella asioita mahdollisimman värittömien silmälasien takaa. Olen aina äänestänyt ihmistä veisaamatta viis puoluerajoista tai muista ideologioista. Tärkeämpää on oikeudenmukaisuus ja se ei varmasti toteudu jos vallankahvassa on vain yhden värinen ideologia.

Tämä on oikeastaan aika pelottavaa, sillä jos en kannata valtaväriä ja kumarra vallitsevan taiteilijapolitiikan koneistoa, niin löydän itseni jokatapauksessa vastavirtaan kulkijoiden joukosta. Jos et ole puolella, niin olet vastaan. Sekö on taiteilijapoliittisen pelin henki?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...