Siirry pääsisältöön

Montaako galleristia sinä vastaat?

Helsingin Sanomissa oli 5.11. artikkeli kulttuurialan vaikuttajien palkoista, siitä mitä eri taidelaitosten johtajat ja muut alan työntekijät tienaavat. Joukon jatkoksi oli myös laitettu muutaman keskeisen galleristin ansiotulot vuodelta 2006. Vaikka näiden kolmen kärkigalleristin vuositulot laskettaisiin yhteen, niin summa jää silti vain 40000 euroon.

Tämä jos mikä osoittaa selvästi kuinka vaikeaa on kuvataidealalla tulla toimeen, miten pienimuotoista galleriatoiminta suomessa on ja myös sen miten olemattomat ovat valtakuntamme taidemarkkinat.

Galleristien laittaminen tälläiselle "kuka tienaa eniten kulttuurilla"-listalle on harhaanjohtavaa ja eikä se anna oikeaa kuvaa asioista. Galleristit ovat itsenäisiä pienyrittäjiä, jotka rahoittavat koko toimintansa teosten myynnillä tai omista säästöistään, kun taas muut listalla olevat kulttuuri-instanssit maksavat palkkoja verovaroilla tuettuna. Jos median on pakko tehdä listoja myös kulttuurin palkoista, niin galleristien paikka olisi kulttuurin pienyrittäjien joukossa, josta taas ei paljon otsikoita revitä.

Myös kustannustalojen johtajien esiintyminen listalla kummastuttaa. Eikö heidän palkkojaan tulisi rinnastaa toisten yritysjohtajien ansiohin? Kustantajat ovat itsenäisiä liikelaitoksia ja voivat maksaa aivan sellaisia palkkoja omille johtajilleen kuin parhaaksi näkevät. Kulttuurin määrärahoista tämä ei ole pois.

Julkisella rahalla (pääosin) pyöritettävistä laitoksista löytyy taidealojen eliitti. Yksi oopperan huoltoteknikko vastaa ansioissa kolmea galleristia, kuiskaaja kahta ja pääjohtaja kahtatoista. Taidemuseoiden johtajat vastaavat suunnilleen kolmesta viiteen galleristia. (Toivottavasti tällä ei ole vastaavuutta myös taideasioissa. Mainittakoon tässä myös että yksi galleristi vastaa keskimäärin tienisteissä useampaa kuvataiteilijaa ja enkä soisi tämänkään korreloivan taiteen puolella.)

Tiukkaa on kulttuurissa, ainakin suurella enemmistöllä, eikä siis ole ollenkaan ihme että kestopuheenaihe vuodesta toiseen on raha. Siitä puhe mistä puute. Jos joskus keskustelu siirtyy enemmän taiteen sisältöihin ja luovuuteen, niin ollaan päästy tilanteeseen jossa taidekentän väellä on taloudellisesti hieman paremmin asiat.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä