Siirry pääsisältöön

Pyhittääkö taide keinot?

Helsingin Sanomain kulttuuri sivuilla oli muutama päivä sitten vastaus mielipidekirjoitukseeni, jossa ehdotin ympäristökeskustelun käymistä myös taidekentällä ja kulttuurissa.

Hesarin kulttuuritoimittaja Kaisa Heinänen vesittää ehdotukseni kirjoittamalla että "taiteen tekeminen on sen verran marginaalista ja epäteollista puuhaa, että suurempi painoarvo on keskusteluttavilla (ympäristö-ongelmaa esiinnostavilla) näyttelyillä."

On aivan totta että taide on pieni tekijä ympäristö-ongelmissa. Mutta eikö koko yhteiskunta ole täynnä pieniä "vähäpäästöisiä" toimialoja, joista jokainen voisi taiteen lailla todeta että meidän sotkumme niin pieniä ettei niistä oikeastaan kannata edes keskustella?

Mielestäni ympäristökeskustelua pitäisi käydä kaikilla aloilla, sillä pienistä puroista se isokin virta muodostuu. Ja ohjeistusta tarvitaan. Ja mikä sitten on lopulta marginaalia?

Mielestäni ei ole yhdentekevää miten lähes 100000 kulttuurin työllistämää
suomalaista ympäristöasioihin suhtautuu tai miten mirjardiluokan kulttuurivienti hankkeessa otetaan asiat huomioon, tai miten suomen muutama tuhat kuvataiteilijaa teoksensa pakkaa, tai miten myrkyttömästi muutama sata taidegraafikkoa työskentelee tai miten yksittäinen maalari pensselinsä pesee.

Haloo hei siellä Hesarissa! Taiteessakin olisi aika avata silmät näille asioille ja laatia taiteentekijöille omat ympäristö-ohjeistukset ja ennenkaikkea keskustella mitä ympäristö-ongelma ja ilmaston muutos meille merkitsee ja mitä voitaisiin oikesti tehdä.

Pahin este ekologisuudelle on mielestäni tiedon puute ja se että ympäristö-asiat ovat niin laajamittaisesti vielä lapsen kengissä. Jos esimerkiksi haluaa tehdä grafiikan työn (tai kollaasin) mahdollisimman ympäristöystävällisesti, niin se onnistuu vain tiettyyn rajaan asti, sillä vaikka työskentelisit myrkyttömästi (tai vääntäisit kollaasin kokonaan kierrätysroskasta) niin silti vedostaa täytyy tavalliselle taidepainopaperille, kun laadukkaita (ph-neutraaleita) kierrätyskuituisia vastaavia ei ole saatavilla. Ja teos täytyy myös kehystää kuten ennenkin ja kukaan ei ole edes kuullut kehyspahvista joka olisi kierrätyskuitua.

Ja miten taiteilija osaa vaatia ekologisempia vaihtoehtoja jos ei ole asioista tietoa ja tietoahan alkaa tulla sinäpäivänä kun aloitamme keskustelun.

Taide ei saa olla jokin vastuusta vapaa vyöhyke jossa tarkoitus pyhittää keinot...

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä