Siirry pääsisältöön

Taiteelle omat ympäristömerkit

Olen saanut jonkin verran palautetta Taidekuluttajan eettistä ohjeista sähköpostilla.

Lentomatkailusta todetaan mm. että "yleisesti tiedetään että mm. lentomatkailua pitäisi vähentää nopeasti ja mitä pikemmin, sen parempi, mutta kuitenkin aika monet ajattelevat että lennetään vielä kun se on mahdollista..."

Tämä on aika osuva havainto ja liippaa aika läheltä myös omiakin "salaisia" ajatuksia.

kohta 4 (Kannata taiteilijan käsityötä, yksinkertaisia työtapoja ja ihmisenergiaa
Vältä taideteoksia, joiden valmistamisessa tarvitaan runsaasti sähköä, energiaa syöviä työstökoneita, elekroniikkaa, tietokoneita ja muita teknisiä välineitä tai laitteita. Mitä vähemmän teknisiä apuvälineitä taideteos tai sen valmistaminen edellyttää, niin sen parempi.)
on kirvoittanut pienimuotoisia puolustuspuheita, tyyliin "taiteiljan käyttämä energia on aika pientä verrattuna... liikenteeseen, lämmitykseeen" jne. Ja tämähän on aivan totta.

Mutta eipä kai siitä haittaakaan ole, jos mietii esim. onko todella välttämätöntä rakentaa videoteos seinällisestä uusia monitoreita vai voisiko jokin muu ratkaisu (kierrätys tv:t?) olla parempi ratkaisu.

Lähinnä tässä perään kuulutan oman työskentelyn ja toiminnan läpikäymistä ympäristönäkökulmasta. Eikö muutos juuri lähde liikkeelle pienistä teoista. Ja voihan ympäristöteko olla taiteilijalle vaikkapa ateljeen lämmittäminen lämpöpumpulla tai muuta vastaavaa, ja ns. saavutetuista eduista joudumme jokatapauksessa tulevaisuudessa kaikki tinkimään.

5. kohdan muovi boikitti myös puhututtaa. Esim. se kumpi on lopulta ympäristöystävällisempi vesiohenteinen akryyliväri vai tärpättiohenteinen öljyväri. vai syntyykö värien suurin rasite ennemminki niitä valmistavissa ja pakkaavissa tehtaissa ja olisiko kaikkein ekologisinta käyttää pigmenttejä ja tehdä värit itse. Maalauspuolella sideainetta (öljyä tai muovia) menee lopulta aika vähän, muovi ongelma on isompi kuvanveistossa, lavasteissa, installaatioissa yms.

Mutta tässä varmaan tarvitaan tietoa asioista ja kunnon keskustelua eritaiteen aloittain.

Sitten ehdotettiin että taiteelle pitäisi saada omat ekotaide merkit, joista kuluttaja voi tietää että teos on ekologisesti tehty. Tai vaikkapa myrkyttömän taidegrafiikan merkki teokseen. Ja miksei myös grafiikan vedokseen voisi sopia laitettavaksi merkinnän "eko" jos työ on tehty myrkyttömästi ja vaikkapa vedostettukin kierrätyspaperille. Tässä vain on se ongelma ettei kunnollisia ja ph neutraaleja vedostuspapereita ole juurikaan saatavana...

Ja kohtaan 10. (Vältä taidetta jonka aiheet ovat elämää, ympäristöä ja ihmisyyttä tuhoavia.) sanon vain etten kannata tässä mitään yleistä taiteen sensuurijärjestelmää vaan terveeseen järkeen perustuvaa ajatusta jossa uskalletaan sanoa asiat ääneen jos siltä tuntuu.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä