Siirry pääsisältöön

Kun muutama sana kannattelee elämää

Joskus yli kolmekymmentä vuotta sitten kun olin teini, niin lähes "kaikki" aikani kului valokuvauksen ja judon parissa.

Judossa oli kyse kilpajudosta, jossa ei pärjää pelkällä tekniikalla ja tatamin pöllyyttelyllä, vaan lisäksi piti hankkia raakaa voimaa. Niinpä meillä oli muutamia paikkoja, joissa luuhasimme tekemässä erilaisia voimaharjoitteita. Töölön kisahalli oli tuolloin avattu ja Ruskeasuon hallissa oli myös hieno sali, oikea painonnostajien harjoitussali, jossa satunnaisesti piipahtelimme.

Ja kerran juuri tuolla painonnostoseura Herakleen salilla olessamme kiinnitin huomioni vanhaan mieheen. Hänellä oli ikää ehkä 70, harmaan-valkonen tukka ja vartalo jänteikkään sitkeä kuin ylirääkätyllä ajokoiralla.

Yläosa paljaana mies käyskenteli edestakaisin salin lattiaa jalassaan voimistelioiden vartalon myötäiset housut. Salin takaosassa oli leuanvetotanko, jossa mies kävi tempomassa aina muutaman leuan kerrallaan ja jatkoi sitten kävelyään käsiään ravistellen.

Hän varmaan huomasi kuinka me, voimaimme tunnossa olevat pojan klopit, hieman hymyssä suin tarkkailimme häntä ja hänen vaatimattoman oloista harjoitteluaan. Yllättäen mies pysähtyi kohdallemme ja jostain syystä hän valitsi minut, katsoi syvälle silmiini ja sanoi: "Ikinä ei saa luovuttaa, koskaan ei saa antaa periksi, ei koskaan, ei ikinä!" Ja sitten hän vain jatkaa matkaansa ja ähellys jatkui salilla kuin ei mitään olisi tapahtunut.

Mutta joitain kuitenkin tapahtui, sillä noista sanoista on tullut vuosien saatossa juuri ne sanat, jotka ovat kannatelleet minua elämässä. Taiteilija uralla on aina välillä ollut vaikeita aikoja ja olen vakavasti harkinnut pyyhkeen heittämistä kehään. Mutta juuri silloin on tuo vanha sitkistelijä tullut avukseni ja hänen sanansa ovat antaneet voimaa ja asennetta punnertaa vastatuulessa eteenpäin.

Näinä aikoina, kun povataan vaikeuksia talouteen, on ilmeisen selvää että osalle meistä (ja varsinkin taiteilijoille) on tulossa vaikeat ajat. Siksi haluan välittää eteenpäin tämän ajatuksen. Älä luovuta. Taistele! Ikinä ei saa antaa periksi. Sinulla on koko elämä aikaa tavoitella unelmaasi.

(Kuvassa "The Battle", etsaus vuodelta 2005)

Kommentit

karhurannanesa sanoi…
Vaikuttava tarina.

Melkein näin tuon vanhan miehen tuijottamassa itseäni...

joukko sanoja kantoi hänen katseensa tänne asti
heliku sanoi…
Kiitos. Asennetta tarvitaan.
Luovuksissa sanoi…
Kiitos itsellesi kommentista heliku...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä