Siirry pääsisältöön

Partnerismi käytännössä

Pian lakkauteltavalta Partnerismi.fi sivustolta talteen otettu teksti

Partnerismi

Yhteiskehittely tilaustaiteessa - asiakaslähtöinen tilaustaide


Partnerismi on tilaustaiteeseen liittyvä toimintamalli, jossa taidetta tehdään asiakaslähtöisesti. Partnerismi perustuu yhteiskehittely (co-creation = yhteisluominen) ajatukseen, jossa taideteos syntyy taiteilijan ja asiakkaan välisen vuoropuhelun innoittamana. Partnerismin tavoitteena on rakentaa asiakassuhteita, kumppanuuksia (eng. partner = yhteistyökumppani), parantaa taiteilijan toimeentuloa pitkällä aikavälillä ja synnyttää taidetta, johon taiteilija ja asiakas ovat kumpikin tyytyväisiä.

Partnerismissa tilaustyön tekeminen lähtee liikkeelle taiteilijan ja asiakkaan välisestä dialogista, jossa käydään läpi teokseen liittyvät asiat molempien osapuolten näkökulmista. Keskustellaan ideoista, asiakkaan näkemyksistä, toiveista, teoksessa käytettävistä materiaaleista ja muusta mahdollisesta.

Dialogin tarkoituksena on tuoda luovaan työskentelyyn innostavia virikkeitä ja auttaa taiteilijaa suoriutumaan tehtävästä mahdollisimman hyvin. Siksi on tärkeää että taiteilija ei suostu sellaisiin toivomuksiin jotka latistavat motivaatiota, vaan tuo esiin omat näkökulmansa ja pyrkii ottamaan huomioon vain ne vaikutteet, jotka parhaiten sopivat teokseen ja hänen työskentelyynsä. On myös asiakkaan etu että taiteilijan luova vapaus säilyy mahdollisimman suurena teoksen asiakaslähtöisyydestä huolimatta.

Onnistunut partnerismi synnyttää asiakassuhteen, kun osapuolet ovat tulokseen tyytyväisiä. Asiakas saa itseensä tai toimintaansa luontevasti liittyvää taidetta ja taiteilija pystyy toteuttamaan teokset hyvin, ilman että hänen täytyy tinkiä taiteellisista periaatteistaan. Lisäksi syntynyt asiakassuhde parantaa taiteilijan toimeentuloa jatkossa.

Koska hyvä vuoropuhelu edellyttää suoraa kontaktia asiakkaan kanssa, niin on luontevaa ettei taiteilijan ja asiakkaan välissä ole galleristia tai muuta välittäjäporrasta. Myös tämä lisää taiteilijan toimeentuloa.

Vaikka partnerismi on tilaustaiteeseen ja taiteilijan elikeinoon liittyvä toimintamalli, niin partnerismia voi soveltaa paljon laajemmin. Mahdollisuudet yhteiskehittelyyn taiteilijan ja jonkin toisen osapuolen välillä ovat lähes rajattomat, oli sitten kyse kaupallisista tai ei-kaupallisista yhteyksistä.

Yhteiskehittely toteutuu parhaiten pitkäaikaisissa asiakassuhteissa tai muissa yhteyksissä, joissa taidetta tehdään toistuvasti samaa tarkoitusta varten. Tälläin taiteilijan ilmaisulla ja asiakkaan näkemyksillä on mahdollisuus kypsyä ja teokset jalostuvat kerta kerralta parempaan suuntaan.

Tässä partnerismi sivuaa tuotekehittelyä, jossa tuotetta pyritään kokoajan päivittämään ja kehittämään yhä laadukkaammaksi. Partnerismi pitää sisällään tuunaamisen ajatuksen.


Partnerismia yritysten kanssa - ohjeita taiteilijalle

1. Analyysi - kuka olet ja millaista taidetta teet?
Pohdi millaista taidetta teet, millaisiin yhteyksiin se voisi luontevimmin sopia ja ketä se saattaisi kiinnostaa? Millainen olet taiteilijana ja ihmisenä? Taiteesi vahvuudet, heikkoudet, kehittämistarpeet ja mahdollisuudet yhteiskehittelyn näkökulmasta? Taiteilijan toimintasuunnitelman ja omien motiivien pohtiminen.

2. Asiakkaiden etsiminen
Mahdollisten yhteistyötahojen, kumppaneiden etsiminen. Tavoitteena löytää joukko potentiaalisia asiakkaita.

3. Ideoiden alustava kehittely
Asiakkaiden toimintaan tutustuminen jokaiseen erikseen (toiminta, tuotteet, arvot, henkilöstö, liikevaihto, toimitilat jne.) ja alustavan idean pohtiminen. Kun taustatyö on tehty hyvin on, niin helpompaa pohtia mitä voisit tehdä juuri tälle yritykselle tai yhteisölle ja miksi se kiinnostaisi juuri heitä?

4. Idean "myynti" asiakkalle
Yhteydenotto asiakkaaseen. Idean esittely ja asiakkaan kiinnostuksen herättäminen, niin että yhteiskehittely voi alkaa.

5. Tapaamiset ja dialogit
Tapaamisia, vuoropuhelua, näkökulmien vaihtoa, idean kehittämistä ja tilaustyöstä sopiminen. Työn hinnan määrittely.

6. Luova työskentely
Luova työskentely normaaliin tapaan.

7. Asiakassuhde
Teoksen luovuttaminen asiakkaalle. Kun asiakas on tyytyväinen, niin taiteilijan on seuraavalla kerralla helpompaa päästä tekemään teoksia tälle samalle asiakkaalle. Yhteiskehittely jatkuu ja asiakassuhde lujittuu.



Ylläoleva toimintamalli sopii työkaluksi taiteilijoille jotka toimivat ammatinharjoittajina tai yrittäjinä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...