Siirry pääsisältöön

Puhelintaidenäyttelyn kehittelyä

Soitin Hesariin valittaakseni ettei lehti ollut vielä tullut, mutta sunnuntai aamuna ennen kahdeksaa en saanut langan päähän muuta kuin automaatin: "Tämä on Helsingin sanomien automaattinen asiakaspalvelu. Jos asianne koskee lehden tilaamista, niin painakaa yksi. Jos asianne koskee jakeluhäiriöitä, niin painakaa kaksi".

Painoin kaksi. "Äänimerkin jälkeen ilmoittakaa ensin nimenne, osoitteenne ja asianne ja sitten painakaa ruutu". Sanoin asiani ja painoin ruutu. "Kiitos yhteydenotostanne. Asianne käsitellään mahdollisimman pian".

Että siihen malliin, kuulemiin vaan. Jäin hieman hämmentyneenä miettimään että oliko tämä nyt sitä aitoa asiakaspalvelua kun juttelin koneystävälle, sitä jossa asiakas on aina oikeassa, sellaista jossa saa kiukutella mielipahaansa.

Kuka oikeasti käsittelee asiani ja koska? Saankohan lehteni järkevään aikaan? Onko asiakaspalvelu vielä suomessa vai onko se jo ulkoistettu Viroon tai kenties Intiaan? Ja löytyykö Intiasta käsin lehdenjakajalle nopeasti varamiestä?

Voikohan tätä systeemiä jotenkin soveltaa ja järjestää taidenäyttely tai teosten esittely kännykän välityksellä? "Jos haluatte lisätietoja teoksesta painakaa yksi. Jos taas haluatte keskustella taiteilijan kanssa painakaa kaksi." Tätä pitää kehitellä...

(P.S. eli Postskriptum: Lehti kolahti laatikkoon hieman ennen yhdeksää. Joko automaattinen asiakaspalvelu toimii ja koneet hoitivat homman tai sitten lehdenjakaja oli nukkunut pommiin ja oli pari-kolme tuntia totutusta myöhässä.)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä