Siirry pääsisältöön

Taiteen ympäristönsuojelu puhututtaa

Tässä tämän aamuinen Helsingin Sanomien mielipidekirjoitus, jonka he ilokseni julkaisivat.

Taiteessa keskusteltava ympäristönsuojelusta

Hs:n kirjoitus ympäristömerkinnöistä (20.8) osoitti kuinka vähän luonnonsuojeluasioita mietitään yhteiskunnan eri sektoreilla.

Eikä ympäristön tilaa pahemmin mietitä myöskään taiteen kentällä. Ympäristö-ongelmia pidetään esillä lähinnä yksittäisten taiteilijoiden ja taiteilijaryhmien toimesta, kuten nyt juhlaviikoilla esiintyvän kierrätysmateriaalia hyödyntävän nukketeatterin ryhmän (HS 19.8.) toimesta. Laajempi keskustelu asiasta on täysin käymättä.

Ympäristöasiat ja ekologinen ajattelu ovat taiteessa yhtä lailla lapsenkengissä kuin muuallakin yhteiskunnassa.

Kesänäyttelyitä ja kulttuuritapahtumia kierrellään ympäri suomen lähinnä omalla autolla. Teoksia pakataan muoviin, ja muovia käytetään julkisten teosten materiaalina. Styroxista saa kevyet lavasteet, ja yhteen videoteokseen saattaa kulua seinän täydeltä monitoreja.

Eikä kukaan ajattele sitä miten paljon teollis-kemiallista prosesseja tarvitaan suurissa valokuvissa, joita museoissa nykyisin niin mielellään esitellään.

Tiedän hyvin että ei ole kovin muodikasta puhua lähitaiteen, perinteisen taiteilijan käsillä tekemisen, kotimaisten materiaalien käytön, ongelmajätteettömän taiteen teon tai vaikkapa taidelainaamojen puolesta, kun parhaillaan kulttuuria yritetään lentorahdata kovalla rahalla maailmalle.

Vienti-intoilusta huolimatta olisi hyvä muistaa että taiteen kannalta kaikki hyvät ideat eivät välttämättä ole hyviä ideoita ympäristölle, jopa päinvastoin.

Tarvitsemme nyt taiteessa ja kulttuurialalla laaljemmin, perusteellista ympäristökeskustelua ja taidealoittain jonkinlaisten ympäristö-ohjeiden muokkaamista.

Kyse on kai pitkälle tiedon puutteesta ja siitä olemmeko me taiteilijoina ja taidekentän toimijoina halukkaita tekemään pieniä "taiteellisia kompromisseja" luonnon vuoksi. Taidekentän väellä olisi tässä hieno mahdollisuus toimia esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä koko suomelle.

Pekka Hannula
Taidegraafikko, Espoo

Kommentit

Pisarat sanoi…
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Varmasti on tärkeää, että kaikilla mahdollisilla sektoreilla tehdään se mitä voidaan. Itse olen kirjoitellut arkiteoistani blogia. Mukavaa syksyn jatkoa.
Luovuksissa sanoi…
Kiitän kommentista. Asia saa vielä jatkoa, sillä Keskisuomalaiseen on tulossa lähipäivinä aiheesta juttu. Mukavaa syksyn alkua myös itsellesi.
Jep.. Samaa mieltä. Miksi turhaan tuhota luontoa tehdessään taidetta kun sillä ei useimmiten ole lopputuotteen tehoon mitään vaikutusta.
Luovuksissa sanoi…
Kiitän kommentista...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä