Siirry pääsisältöön

Surmanloukku vanhuksille ja vähän muillekin


Tässä hyvä esimerkki "näön-vuoksi-asioidenhoidosta". Kuvassa on hengenvaaralliset portaat jotka on löytyvät Viherlaakson länsilaidalta Viherkoti nimisen vainhainkodin rannasta. Viherkoti tarjoaa "ympärivuorokautista laitoshoitoa sekä pitkäaikais- että lyhytaikaishoitoa tarvitseville henkilöille", kuten laitoksen esittelyteksti kuuluu.

Kieltomerkistä huolimatta olen silloin tällöin koiralenkillä koukannut kyseisten portaiden kautta Lippajärven rantaan. Muutamia kertoja kosteammalla säällä olen meinannut taittaa niskani laskeutuessani rantaan. Kuvan otto päivänä portaat olivat niin liukkaat, ettei edes koira halunnut käyttää niitä, vaan valitsimme molemmat maastoreitin.

Ihmettelen sitä miksi kyseiset portaat on ylipäätään rakennettu? Ja ketä varten? Ne kun ovat jo kuivallakin säällä tavallisille ulkoilijoille vaaralliset, saati sitten Viherkodin asukkaille, jotka ovat usein niin huonokuntoisia että he eivät pysty lähtemään omasta sängystään ilman rullatuolia ja saattajaa yhtään mihinkään.

Jos portaat olisi tehty laitoksen asukkaita ajatellen, eikä vai näön-vuoksi säästösyistä, niin alasrantaan kiemurtelisi pyörätuoli ramppi eikä tälläinen surmanloukku.

Niiden viidentoistavuoden aikana, joina olen koiralenkkejä tehnyt, en ole koskaan tavannut ainuttakaan vanhusta järvimisemasta nauttimassa, enkä pahemmin muitakaan ihmisiä.

Kommentit

Onpa hurjassa kunnossa portaat! Noi kylä tosiaan pitäisi korjata - olisi pitänyt jo aikaa sitten!
Luovuksissa sanoi…
joo, ne ovat liukkaat kuin jää. Sileät puupinnat ovat täynnä liukkautta lisäävää seinikasvustoa tai vastaavaa. kiitän kommentista

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä