16.7.2013

Taidelainaamo yskii, onko Espoon päättäjillä pallo hukassa?

Kesäkuun  alussa Helsingin Sanomissa uutisoitiin Espoossa taidelainaamon ympärillä olevasta tilanteesta ja kerrottiin mm. siitä kuinka kaupunki kaavailee siirtävänsä taidelainaamon osaksi Espoon modernintaiteen museo toimintaa.

Asia liittyy espoolaisten taiteilijoiden riitelyyn jonka tuoksinassa osa taiteilijoista erosi Espoon Kuvataiteilijoista ja perusti toisen yhdistyksen Espoon Taiteilijakilta ry:n ja jäi samalla taidelainaamon toiminnan ulkopuolelle. En tässä käy sen kummemmin erittelemään riidan käänteitä, mutta yksi keskeinen hankauskohta on ollut ja yhä on, se että taidelainaamossa teoksiaan tarjoavien joukossa (EKT:n jäsenyyden kautta) on ollut varsin suuri määrä henkilöitä jotka eivät lainkaan asu tai työskentele Espoossa.

Nyt asiaa on väännetty ja käännetty useamman vuoden ja ratkaisuksi ehdotetaan että Emma ryhtyy taidelainaamon portinvartiaksi. Ajatus on perin outo, sillä eihän museolaitoksen tehtäviin kuulu taidekaupan harjoittaminen, jota taidelainaamotoiminta suureksi osaksi on. Eikä myöskään taiteilijoiden toimeentuloa-asoihin puuttuminen, mitä kyseinen ratkaisu myös tarkoittaa. Eikä myöskään korottaa kynnystä tavallisen ihmisen tulla taiteen luo.

Taidelainaamon idea on tuoda taide lähelle ketä tahansa. Lainaamon on tarkoitus olla paikka jonne on helppo tulla vaikka kauppareissulla ja tutustua sellaiseen taiteeseen jota aivan tavalliset paikkakunnalla asuvat taiteilijat haluavat näyttää ja esitellä ihan tavallisille paikkakunnan ihmisille. Taidelainaamo ei ole taidegalleria tai jyretyn valinnan tulosten esittely, vaan ihan oma fooruminsa, jonne jokainen taidelainaamon piiriin kuuluva taiteilija saa tuoda haluamiaan teoksia vapaasti, ja joskus myös kokeilla miten hänen johonkin uudenlaiseen tekemisen tapaansa reagoidaan.  Se on myös monelle paikkakunnalla asuvalle taiteilijalle erittäin merkittävä tulonlähde, koska välitysprosentti pidetään mahdollisimman pienenä.

Jos Emma ottaa ohjat nyt Espoossa, niin taidelainaamon kanssa mennään pahasti metsään. Mieleni tekee kysyä näin avoimesti Espoon kaupungin kulttuurilautakunnalta ja kulttuurijohtajilta: Oletteko te aivan järjissänne tämän asian hoidossa?

Kyse on taiteilijan työstä ja toimeentulosta ja taidelainaamo pitää saada kiireen vilkkaan pelittämään, niin että se auttaa osaltaan kaikkia espoolaisia taiteilijoita selviytymään toimentulokamppailussaan. Ja kynnyksen pitää olla matala, niin että taksimies Penakin kehtaa pujahtaa sisään lainaamaan joululahjaa anopilleen.

(Kuva ei liity espooseen vaan on Sammatin Taidenavetasta jossa sammatin seudun taiteilijat käyvät parhaillaan omaa selviytymistaisteluaan.)

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hannula kirjoittaa asiaa. Taiteilijoiden välillinen tuki, huomattava summa, voi pahimmillaan vain hukkua museon budjetteihin ilman, että ko. toimintoja edes aiottaisi ylläpitää. Siinä muodossa, missä tl-toiminta oli vielä 2008, se oli parhaimmillaan niin kaupungin, taideyleisön kuin taiteen tekijöidenkin kannalta. Siihen pyrkiminen ei ole paluuta menneeseen vaan yksinkertaisesti hyvien ja olemassaolevien mallien ja rakenteiden palauttamista ja parantamista.

Hurmioitunut kirjoitti...

Kuulostaapa erittäin pahalta tuo tilanne,toivottavasti homma ei ala ainakaan levitä tuohon suuntaan muualla Suomessa jos Espoossa moinen muutos tapahtuu. Ikävää että taidekenttä on siellä noin tulehtunut :S
Kiitos että nostat asioita rohkeasti esille!

Luovuksissa kirjoitti...

Eiköhän tässä järki löydy ja jokin ratkaisu synny. On vähän sellainen sekasotku ja pitkälle meidän taiteilijoiden ihan itse aiheuttama. Kaupungilla on halua ja valmius taidelainaamoa tukea, taiteilijakunnan pitäisi vain nyt löytää keskenämme tässä yhteinen sävel...

Anonyymi kirjoitti...

Minusta Espoon kaupunki teki ainoan oikean ratkaisun tilanteessa, jossa kaksi järjestöä olivat anomassa samaa rahaa. Jos kaupunki olisi lähtenyt tukemaan toista ja jättänyt toisen rannalle ruikuttamaan (ainoa looginen toimintatapa), olisi alkanut kahta kauheampi "sota" kuvataiteilijoiden ja killan välillä. Asiaan perehtyneenä voin vain ihmetellä, mistä kumpuaa niin suuri aggressio ja kateus toista kohtaan kuin näiden kahden välillä on?

Espoon kaupunki puhalsi pelin poikki ja pyrkii rauhoittamaan tilanteen. Viisas ratkaisu. Kuvataiteilijoiden olisi opittava ajamaan yhdessä yhteisiä etuja eikä vain omista poteroistaan puolustamaan itsekkäästi omaansa.

Anonyymi kirjoitti...

Totta. Espoo teki oikean ratkaisun ottaessaan toiminnat pois yhdistykseltä, joka ei saanut niitä toimimaan. Tämähän on normaali käytäntö maailmassa. Kun kerran tästä syystä on toiminta otettu haltuun, lenee selvää, että sama hakija ei ole varteenotettava ehdokas toimintaa jatkamaan. Hakijoita näinollen onkin vain yksi?
Sitten tärkeämpi asia: kaupungin tarkoitus ei varmaankaan ole tukea yhdistyksiä, vaan järjestää kaupunkilaisille kulttuuritarjontaa sijoittamalla avustusrahansa niin, että niillä saatava vastine kaupungin kannalta on mahdollisimman hyvä. On selvää, että samalla panostuksella voidaan saada hyvinkin erilaisia tuloksia, jotka tulokset siis riippuvat toimijoiden pätevyydestä.
Minkäänlaiset agressiot tai kateudet eivät ymmärtääkseni tähän kuvioon kuulu. Kaupungin päättäjien yksinomainen tehtävä on ratkaista toimija, joka edustaa hyvää ammatillista pätevyyttä hoitamaan näitä toimintoja kaupungin sen asukkaden sekä taiteilijoiden parhaaksi.

Anonyymi kirjoitti...

Espoon kaupunki on toiminut taiteilijoiden suuntaan erinomaisesti aina vuoteen 2008 asti. Silloin myös keskustelimme siitä, että puitteet ovat erinomaiset (lainaamo, galleria,grafiikanpaja) mutta miten voisimme lisätä tukea taiteilijoiden henkilökohtaisen työskentelyn tukemiseksi. Asia todellakin kaatui silloin tietynlaisiin erimielisyyksiin siitä, kuinka taiteilijoiden kannalta asioita tulisi kehittää. Tailainaamo oikeasti tuotti, paitsi kaupunkilaisille jatkuvan alati muuttuvan korkeatasoisen näyttelyn, myös taiteilijoille huomattavaa ammattituloa. Tämä oli asia, joka hajoitti taiteilijoiden rintaman kahteen: niihin, jotka saivat ammattituloa ja niihin, jotka sitä eivät saaneet. Ammattitulon mahdollistivat tateilijat itse erinomaisen, suorastaan korvaamattoman, lainaamonhoitajan avustuksella. Tämä erimielisyys siis silloin aikanaan aiheutti ns. riidan, joka loppui siihen, että osa taiteilijoista perusti uuden yhdistyksen. Sen jälkeen en riidoista ole kuullut.

Anonyymi kirjoitti...

Kateus vie kalatkin vedestä.

Anonyymi kirjoitti...

Mika, oletko kuuluut tilanteesta. Eli EKT on valmis avaamaan lainaamon Killan taiteilijoille ilman jyrytystä ja että heihän pitäisi liittyä toiseen yhdistykseen, mutta Killan johtajat eivät halua tehdä mitään yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa.
Espoon kaupunki edellyttää, että yhdistysten pitää voida toimia yhteistyössä, mutta kilta ei halua mitään yhteistyötä, tuntuu siltä että kilta ajaa itsensä lopullisesti säkkiin.

Anonyymi kirjoitti...

Hienot uutiset,mistä kuulit? nyt on kilta vihdoinkin poissa pelistä niinkuin kuuluukin ja EKT saa pitää yksin lainaamon tulevaisuudessa! pättäjät ovat tulleet siis järkiinsä ja irtisanomisetkin peruttu, vai ?

Taidegrafiikan sanakirja

TAIDEGRAFIIKKAAN LIITTYVIÄ KÄSITTEITÄ JA MENETELMIÄ Taidegrafiikka on kuvataiteen laji, jossa taiteen tekoon sekoittuu erilaisten painotekni...