Siirry pääsisältöön

Firenzen biennaali

on hyvä esimerkki siitä kuinka taiteilijoita rahastetaan ja vielä varsin tehokkaasti.

Tapahtuma on nimetty hämäävästi, niin että se sekaantuu helposti Venetsian biennaaliin, joka taas on yksi taidemaailman tasokkaimmista näyttelyistä.

Biennaali tarkoittaa isoa joka toinen vuosi järjestettävää kansainvälistä yhteisnäyttelyä, johon jyry valitsee esille pääsevät taiteilijat. Biennaalit ovat usein huolella mietittyjä, ja siksi niitä myös pidetään auki yleisölle normaaleja näyttelyitä kauemmin. Venetsian biennaalikin on avoinna aina reilut viisi kuukautta kerrallaan.

Mutta Firenzen "biennaali" on avoinna vain 9 päivää ja mukaan pääsee esille lähes kuka tahansa, joka vain maksaa korkeat osallistumismaksut, 2700 euroa per taiteilija, jolla taiteilja saa itselleen 3m seinää. Kyseessä ovatkin keskinkertaiset taidemessut, joiden todellinen olemus yritetään häivyttää "hienojen" kulissien ja kulttuuri-höpinä-latinan taa.

Näyttelypaikkana mainostetaan historiallista Fortezza da basson linnaketta, mutta todellisuudessa raunioiden yhteydessä on paikallinen Pasilan messukeskus ja näyttelypaikkana on matalakattoinen 1970 rakennettu messuhalli. Näyttelyn esittelyvideossa pyöritään lähinnä Firenzen nähtävyyksissä ynnä muissa epäoleellisuuksissa ja varsinainen 11000 m2:n ankea halli vilahtaa vain ohimennen.

Vuoden 2007 kattaukseen osallistui 840 taiteilijaa, joilta kerättiin osallistumismaksuina lähes 2,3 miljoonaa euroa ja lisäksi järjestäjät ovat onnistuneet hankkimaan kymmenittäin sponsoreita taakseen.

Mielestäni asioista tulisi puhua niiden oikeilla nimillä. Tässä ei todellakaan ole kyse mistään hienosta tai ainutlaatuisesta mahdollisuudesta vaan epätoivoisesti esille haluavien taiteilijoiden hyväksikäytöstä.

Kuvaavaa on se että näyttelyn järjestäjä vakuuttaa kaikki teokset vain 700 000 euron kokonaissummasta, jolloin tulipalon sattuessa taiteilija saisi kompensaatiota teoksistaan 840 euroa. Taiteilijan osallistuminen ja maksukyky on siis tärkeintä, eikä olenkaan se mitä esille tulee.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Kommentti tähän kirjoitukseen taidemielipuolen blogissa..olisi tullut muuten niin pitkä tarina tähän. Lyhennelmänä se, että tämä on vain ihan seurausta kaupallisesta ajattelusta ja ihan selkeää tulosta kaupallisen maailman välineistä.
Luovuksissa sanoi…
Kiitän tiedosta, käyn lukemassa...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat...

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expans...

Vilho Penttilän huvilan naispatsaat Viherlaaksossa

Viherlaakson rantatien varrella, (Viherlaaksonranta 8) paikassa jossa nykyisin on hoivakotikiinteistö, oli aikoinaan kaunis huvila torneineen. Sen rakennutti itselleen arkkitehti Vilho Penttilä 1900-luvun alussa. Penttilä ammuttiin punaisten toimesta sisällissodassa epäiltynä aseiden salakuljetuksesta. Dora vaimo joutui myymään huvilan, Villa Penttilän, joka päätyi uuden omistaja kuoltua vakuutusyhtiö Suomi-Salaman työntekijöiden virkistyskäyttöön. Tuossa käytössä huvila palveli aina 1960-luvun alkuun. Huvila oli pystyssä vielä 60-luvun lopulla, jolloin Viherlaakson rannan kerros- ja rivitalojen rakentaminen oli saatu päätökseen. Tuolloin se oli jo pahoin rapistunut. Viimevaiheessaan ennen purkamista se oli satunnaisten majailijoiden käytössä ja toimi lasten sokkeloisena leikkipaikkana. Muistan itsekin linnamaisen rakennuksen hyvin ja olen myös käynyt muutaman kerran rakennuksessa "seikkailemassa". Sisällä  paikat oli tärvelty ja sekalaista roinaa levitelty joka puolelle. Hu...