Siirry pääsisältöön

Taide on tie


Tämä on vastaus kommenttiin jonka nimimerkki Hukassa laittoi edelliseen kirjoitukseen.

Selkeä neuvo jonka uskallan antaa teille nuorille, jotka olette vielä taiteilijan tienne alkutaipaleella, on se että taiteeseen on hyvä suhtautua niinkuin elämän tehtävään, kutsumusammattiin ja ymmärtää se että tässä on koko elämä aikaa tehdä vaikka mitä.

Kiire ei siis ole, ja "omat jutut" on mahdollista löytää elämän aikana moneen kertaan. Ja oma paikkakin taiteen kentällä (ja elämässä muutenkin) löytyy kyllä aikanaan, jos se on koskaan hukassa edes ollutkaan.

Raha on se mikä aiheuttaa taiteilijoille paljon huolta läpi elämän, joten vapaan taiteilijuuden rinnalle on syytä kehittää ajoissa jokin ratkaisu toimeentulon suhteen, oli se sitten kokonaan muita töitä tai ns. leipätöitä omalla taiteella tai vaikka taiteilijayrittämistä, jos se sopii luonteeseen.

Mutta vapaa taide ja leipätyöt on pidettävä erillään toisistaan, ainakin oman pään sisällä, sillä jos tekeminen menee pelkäksi rahan perässä juoksuksi ja yleisön kosiskeluksi, niin silloin hävittää helposti sen mikä on ytimessä, eli vapaan taiteen. Ja se on kuitenkin koko taiteilijuuden idea ja ammatin suola, joka antaa maun taiteilijan elämälle.

Omaa tekemisen ydintä kannattaa siis varjella kaikin keinoin. Yleensä tämä ydin löytyy sieltä missä itse kokee suurinta vapautta ja niiden asioiden parista jotka ovat luontevasti lähellä. Usein niistä asioista, joista muutenkin pitää tai aivan vaiston varaisesti tekee.

Liikaa ei kannata ottaa painetta mitä kulloinkin ympärillä tehdään, vaan kuunnella sisintään ja seurata uskollisesti omaa tietään. Taiteessa kaikenlaiset muodit tulevat ja menevät. Sinun taiteesi on sinun tiesi.

Kommentit

meri sanoi…
pekka

hyvää tekstiä, ilo lukea.

minusta on äärimmäisen arvokasta että ihmisillä on useita tapoja kartoittaa maailmaansa. yksi näistä on vaativa, hidas, yhtä aikaa filosofinen ja materiaaliin sidottu menetelmä, TAIDE. sitä ei toivottavasti sido aika eikä hetken muoti, sen tekijä on varustautunut hitaaseen ja vaivalloiseen työskentelyyn, joka palkitsee ja pettää, antaa iloa ja huolta, pitää otteessaan eikä anna suurta vapautta. mutta juuri tässä sidotussa tilassa tekijä onkin vapaa.
Luovuksissa sanoi…
meri,

siis vapautta kurinalaisuuden keskellä, taiteen orjan vapautta. Orjiahan tässä ollaan kun tätä on niin pakonomainen tarve tehdä.

Vuosien myötä olen tullut yhä varmemmksi siitä että kaikkein suurin vapaus taiteenteossa löytyy todellakin luovuudesta, luovasta työskentelystä itsestään, niistä hetkistä jolloin aika ja paikka katoavat, kun tekeminen on innoittunutta ja väline on hallussa...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä