Siirry pääsisältöön

Taidelainaamon muusat

Mitä taiteisiin tulee niin alun perin - eli antiikin aikoina - ajateltiin että runous ja musiikki ovat jumalallisia. Kuvanveistoa ja maalausta taas pidettiin hikisinä alempiarvoisina käsityöhommina.

Museo (kreikaksi mouseion), paikka jossa siis palvomme nykyisin kuvataiteita, tarkoitti alkujaan muusille omistettua paikkaa.

Antiikin muusia eivät pahemmin nykyiset visuaaliset taiteet kiinnostaneet ja tämä näkyy hyvin muusien tehtävissä, jotka Hesiodos kuvaili 700-luvulla ekr.

Muusia oli yhdeksän: Euterpe vastuualueenaan huilunsoitto, tanssin muusa Terpsikhore, tähtitieteen Urania. Kleio edisti historiaa, komedian muusana hääri Thalein, tragedian parissa toimi Melpomene, lemmenrunouteen oli erikoistunut Erato, kuororunoudesta vastasi Polyhymnia ja epiikasta muusa Kalliope.

Ei siis liittymäkohtia nykyiseen taidemuseolaitokseen, ellei sitten tragediaa lasketa. Taiteilijan elämä kun saattaa joskus kuulua juuri tähän kategoriaan ja teoksetkin ovat siitä pudonneita tragedian hedelmiä.

Aikalailla kirjallisuudesta innostunutta porukkaa ovat nämä alkuperäiset muusat. Vain huilunsoitto, tähtitiede ja tanssi ovat jotain muuta. Ehkä tämän takia taidekentällä pitäisi kiinnittää enemmän huomiota taidelainaamoihin, joita jo on muutamien kirjastojen yhteydessä.

Taidelainaamot puolustavat paikkaansa. Ne levittävät taidetta aika hyvin ja tavoittavat paljon sellaisia ihmisiä jotka eivät muuten museoissa käy. Mutta lisää tarvitaan, vaikka taidelainaamo kaikkiin suurimpiin kirjastoihin. Tavoitteen toteutuminen ei luulisi olevan ainakaan muusien vastustuksesta kiinni.

Kommentit

Matti Koistinen sanoi…
Lainaamot ovat todellakin loistava asia. Niiden leviäminen on varmaan lähinnä kiinni lainaamoja toteuttavien tahojen resursseista. Tilat, markkinointi ja henkilökunta kun maksavat. Vaati tarkkaa laskemista, että provisio kattaa nuo kulut.
Tämän päivän Hesarissa oli juttua yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä. Voisikohan lainaamokin toimia sellaisena? Olisiko siitä mitään hyötyä edes sille? En tiedä, mutta asiaa voisi pohdiskella.
Lainaamojen määrän lisäksi pitäisi kiinnittää huomiota niiden markkinointiin. Nyt läheskään kaikki potentiaaliset lainaamon asiakkaat eivät tiedä siitä. Sanaa pitää levittää ja paljon!
Luovuksissa sanoi…
Markkinointi ja myynti taitaa olla juuri se akilleenkantapää, kuten taidekentällä muutenkin.

Espoossa (iso-omenan kirjaston tiloissa oleva) taidelainaamo toimii varsin hyvin ja se on ollut keskeinen osa espoon kuvataiteilijoiden toimintaa jo vuosia. Vaikka puitteet ovat melko ahtaat, niin silti homma näyttää toimivan.

Espoon kokoiseen kaupunkiin mahtuisi hyvin kyllä toinenkin taidelainaamo...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä