Siirry pääsisältöön

Simo Hannula - vedos vedokselta

Aloitan jossain vaiheessa isääni taiteilijaprofessori Simo Hannulaan liittyvän toisen blogin pitämisen. Tälle uudelle Simo Hannula - vedos vedokselta nimisellä blogilla julkaisen pikku hiljaa hänen grafiikan teoksiaan teos kerrallaan. Ajatuksena on muutamalla sanalla taustoittaa jokaista työtä, ilmoittaa teostiedot ja liittää blogiteksteihin tunnisteet vuosiluvun ja aihepiirin mukaan, niin, että teoksia on mukava etsiä blogilta tunnisteiden mukaan. Eli tavallaan rakentaa kuva-arkistoa blogin avulla hänen tuotannostaan. Blogi auttaa minua hahmottamaan isän tuotannon ja on oiva apu kun joudun tuon tuostakin vastailemaan erilaisiin isän teoksiin liittyviin kysymyksiin.
Homma ei käynnisty kunnolla ihan vielä mutta jossain vaiheessa tänä vuonna kuitenkin. Tällä hetkellä yliopisto-opintoni pitävät minua kiireisenä, mutta kesän jälkeen minulla on varmaankin enemmän aikaa tälle. Laitan tämän silti jo nyt tiedoksi. Ehkäpä ehdin jonkin teoksen julkaista jo ennen syksyä.
Toisen Simo Hannula - The Master Printmaker nimisen blogin pitäminen jatkuu edelleen englanniksi. Tälle blogille kirjoitan pidempiä tekstejä isään liittyvien eri teemojen mukaan. Mutta tämäkin blogi aktivoituu enemmän syyspuolella.     

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä